Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volvo V40 Cross Country

De Volvo V40 moet niet minder dan drie modellen tegelijk vervangen. Om zijn veelzijdigheid een beetje op te krikken lanceren de Zweden daarom de Cross Country, een V40 met SUV-look.

Prijs
NB

Rare jongens, die Zweden. De jongste jaren heeft Volvo in Europa recordverkoopcijfers neergezet, een succes dat grotendeels gestoeld was op het driespan C30, S40 en V50. Die drie modellen zijn allemaal vervangen door de weliswaar erg mooie V40, maar of die op zijn eentje een middenklassehatchback, een vierdeursberline én een break kan vervangen, is nog maar de vraag. Daarom lanceren de Zweden nu de V40 Cross Country, een V40 met SUV-look. Het recept is bij Volvo welbekend. Het verschil is echter dat bijna alle versies van de XC70 standaard vierwielaandrijving hebben, terwijl de V40 Cross Country enkel 4x4 kan krijgen op zijn krachtigste versie, de T5, en dan nog enkel als optie (2.000 euro).

Wij konden alleen testrijden met de T5 in combinatie met de optionele vierwielaandrijving. Een Haldexmeerschijvenkoppeling van de jongste (vijfde) generatie verdeelt in dat geval het koppel actief tussen de twee assen, waarbij standaard 95 procent naar de voorwielen gaat en de achterwielen nooit meer dan 50 procent toebedeeld krijgen. Hoewel de T5 veel vermogen en koppel levert, is dit geen sportieve motor. Bij de technische kenmerken valt op dat hij zijn koppel al erg vroeg vrijgeeft en dat ook de vermogenspiek al bij 5.400 o/m wordt gehaald. Dit is dus vooral een GT-krachtbron, die garant staat voor krachtige hernemingen in gelijk welke versnelling eerder dan voor extreme spurtcapaciteiten.

De Cross Country moet de V40 helpen in zijn lastige taak om drie modellen (C30, S40 en V50) tegelijk te vervangen. Hij mag het krappe interieur er dan niet ruimer op maken, hij biedt wel degelijk een toegevoegde waarde: door zijn veel langere veerwegen en bijbehorende grotere bodemvrijheid redt hij zich beter op slechte wegen én is hij een pak comfortabeler. En de Cross Country-look staat de V40 erg goed. De meerprijs van dat alles? Afhankelijk van de motorversie zo'n 1.300 à 1.400 euro, wat best meevalt...

U kunt de Eerste Test van de Volvo V40 Cross Country nalezen in AutoGids 869 van 20/2/2013.

In dit artikel : Volvo, Volvo V40

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker