Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volvo XC60

De XC60heeft het voorrecht om de nieuwe Volvo-designtaal te mogen introduceren, maar bovenal rekent hij op zijn uitgekiende veiligheidssystemen om zieltjes te winnen.

De XC60 komt meespelen in een segment dat op dit moment bevolkt wordt door de BMW X3, de Mercedes GLK en de Audi Q5. Daarbij kan de Volvo rekenen op uitzonderlijke prestaties op veiligheidsvlak, zoals we dat van het Zweedse merk gewend zijn en zoals dat in de tegenwoordige tijdgeest past. De XC60 deelt zijn onderstel met de V70 en S80, maar ook met de Fords S-Max en Galaxy. Onder de motorkap geen verrassingen: de 2.4D, D5 en T6 kennen we al van andere Volvo's. Hetzelfde geldt voor de semipermanente vierwielaandrijving of de versnellingsbakken (manueel of automaat).

Rijgedrag: 2.4D : 128/200 - D5: 120/200 - T6: 140/200

De 2.4D en D5 doen het al bij al maar matig.Van de twee geven wij de voorkeur aan de eerste, die zachter en stiller is. De T6 staat garant voor nog meer rijplezier en efficiëntie, maar daartegenover staat een verbruik dat niet meer door de beugel kan. De sturing van de optionele automaat blinkt niet uit door zijn intelligentie. Het op comfort gerichte stuur is aangenaam.

Veiligheid: 168/200

De remmen,die geleend werden bij de zwaardere XC90, voldoen volledig. Op het weggedrag is niets aan te merken en het DSTC weet onderstuur bijna volledig te onderdrukken, wat de veiligheid en het rijplezier ten goede komt. De meedraaiende xenonlichten zijn zeer efficiënt. Over het algemeen is de veiligheid van het hoogste niveau, ook al blijken sommige hulpsystemen nogal opdringerig.

Comfort: 152/200

Hoewel de XC60 wat minder soepel opgehangen is dan een V70, is hij nog altijd erg comfortabel. De rijhouding is perfect, maar wij verkiezen de stoelen van de V70. De ergonomie is verzorgd, zij het niet feilloos. De demping van windgeluiden moet Volvo nog beter kunnen. De airco met twee temperatuurzones werkt echter perfect.

Functionaliteit: 156/200

De instap stelt geen enkel probleem. Het laadvolume zit in de goede middelmaat voor dit segment. De achterbank is in 40/20/40-verhouding neerklapbaar, wat een vlakke laadvloer oplevert, en de rug van de voorste passagiersstoel kan worden neergeklapt. De standaarduitrusting is behoorlijk en bergvakken zijn voldoende talrijk. De afwerking is feilloos, met materialen van de hoogste kwaliteit.

Budget: 2.4D & D5: 132/200 - T6: 128/200

Qua rendement moet de vijfcilinder- diesel onderdoen voor zijn rivalen en de T6 verdient een directe benzine-injectie. Qua kwaliteitsindruk staat de XC60 aan de top, maar de prestaties van de diesels stellen wat teleur, ook al bieden ze best wel rijplezier. De optielijst laat voldoende ruimte om de XC60 naar eigen smaak aan te kleden.

Besluit: 2.4D: 736/1000 - D5: 728/1000 - T6: 744/1000

De XC60 is vanbuiten minder groot dan de break V70, maar ruimer vanbinnen, en bovendien ziet hij er dynamischer en chiquer uit, zonder daarbij te vervallen in arrogantie. Bovendien kan hij prat gaan op de nieuwste snufjes op het vlak van actieve veiligheid, zoals het bijzonder overtuigende City Safety, dat standaard is. Bovenal is deze Volvo echter te smaken voor het gevoel van welbehagen dat zijn uitzonderlijk goed afgewerkte interieur uitstraalt, en voor zijn efficiënte chassis, dat een hoogstaand weggedrag wonderwel weet te combineren met comfort. Daarbij komt nog dat Volvo zijn prijzen iets schappelijker houdt dan zijn drie Duitse rivalen. Vergeleken bij die laatste kan de XC60 echter maar een matige verhouding prestaties-verbruik voorleggen, met uitzondering van de explosieve T6- variant. Maar goed, zo belangrijk is dat nu ook weer niet: Volvo-rijders zijn mensen die graag anders zijn dan de rest en die er hun eigen levensstijl op nahouden, en op dat vlak hoeft de XC60 van niemand lessen te krijgen.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Volvo XC60 2.4D, D5 A & T6 nalezen in AutoGids 760 van 10/12/2008.

In dit artikel : Volvo, Volvo XC60

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars