Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Audi Q5 3.0 TDI, BMW X3 3.0d, Mercedes GLK 320 CDI & Volvo XC60 D5 : Eindelijk tegenwind

Geschreven door Gaetan Philippe op

In het segment van de compacte premium-SUV's heeft de BMW X3 niet langer het rijk voor zich alleen: de confrontatie van de Beierse 3.0d met de nieuwkomers Audi Q5 3.0 TDI, Mercedes GLK 320 cdien Volvo XC60 d5bleek bijzonder verhelderend...

De uitvinding van de “sportieve 4x4” is een geniale zet geweest van BMW. De Duitse constructeur sloeg daarmee twee vliegen in één klap: schaamteloos zijn gebrek aan ervaring met echte terreinwagens verhullen en tegelijk een substituut in het leven roepen dat pastte bij zijn imago, waarin rijplezier centraal staat. Zo ontstond tien jaar geleden de SAV (Sports Activity Vehicle). Eerst in groot formaat, met de X5, die toch twee jaar na de Mercedes ML kwam (al genoot die een minder dynamische uitstraling), en in 2003 een trapje lager in het gamma: de X3 slaagde erin om de premium SUV sociaal aanvaardbaarder te maken door een idee van luxe en een onmiskenbaar sportief karakter te combineren met een formaat dat dichter aanleunt bij dat van het gros van het personenwagenpark. De compacte luxe-SUV was geboren...

Tot voor kort had BMW bijna vrij spel om van de X3 een eenzame bestseller te maken in een segment dat nog bijna uniek was. De meeste merken die zich hebben gestort op de compacte pseudo-4x4’s, voornamelijk Aziatische – of afgeleide daarvan, zoals de Citroën C-Crosser en de Peugeot 4007, de Opel Antara of de Renault Koleos, waarvan je moeilijk kunt zeggen dat het zuiver Europese producten zijn – hebben zich beperkt tot tussenmodellen die worden verkocht voor meer gematigde prijzen. Tot voor kort was de Land Rover Freelander, die chiquer, duurder en ambitieuzer is, de enige ernstige rivaal van de X3. Zijn motoraanbod (een 3,2 liter grote zes-in-lijn op benzine, van Volvo-origine, en een viercilinder-diesel van Ford-PSA met een cilinderinhoud van 2,2 liter) plaatsen hem tussen twee werelden in, die van de middenklasse en die van de hogere middenklasse...

Hoe dan ook, de Freelander TD4 (de 2.2 van 152 pk) heeft het in ons magazine al opgenomen tegen de X3, toen de basisversie daarvan (2.0d) nog 150 pk ontwikkelde. De Land Rover zou dat nog eens moeten overdoen in het kader van een uitgebreidere meerkamp met turbodiesels van 2 tot 2,2 liter, vier-cilinders die vermoedelijk meer potentiële klanten zouden interesseren dan het huidige viertal. De Audi Q5 2.0 TDI (170 pk) hebben we nog niet zo lang geleden onder de loep genomen in een gedetailleerde wegtest van het hele gamma, maar we zullen wachten tot april, als we kunnen beschikken over de Mercedes GLK 220 CDI (170 pk), om de essentiële spelers bij elkaar te brengen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars