Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Alfa Romeo MiTo

Net als de Giulietta heeft de kleine MiTo recht op een facelift voor modeljaar 2014. Maar meer nog dan bij zijn grote broer moet je echt op speurtocht gaan om de verschillen te zien.

Prijs
NB

De MiTo werd in 2008 op de markt gebracht als een eigenzinnige veelzijdige stadsauto die vooral zijn markante stijl en talrijke personaliseringsmogelijkheden als troeven naar voren schuift. Die strategie bleek de juiste, want sindsdien volgden de Citroën DS3 en de kersverse Opel Adam zijn voorbeeld. Na vijf jaar trouwe dienst begon de MiTo echter tekenen van vermoeidheid te vertonen. Daarom gaf Alfa hem een (vooral innerlijke) verjongingskuur, in afwachting van een volledig nieuw model, dat er, naar verluidt, pas na 2015 zou komen. Op telematicavlak vernieuwt de MiTo: hij heeft recht op een gloednieuw navigatiesysteem. Het aanraakscherm van vijf duim werd samen met Continental en TomTom ontwikkeld en biedt namelijk niet alleen toegang tot de radio-, navigatie- en telefoonfuncties, maar kan ook sms'jes voorlezen.

Het motorgamma evolueert amper. Wel wordt de minst krachtige 1.4 TB (105 pk) vervangen door een opgepepte variant van de kleine TwinAir, die evenveel vermogen weet te persen uit het tweecilinderblokje van 900 cc. De Twin-Air komt duidelijk gewilliger uit de hoek. Een raket is hij nog niet, maar hij rijdt behoorlijk aangenaam, doordat hij zonder morren herneemt van bij de laagste toerentallen en ook heel wat minder luidruchtig blijkt dan vroeger. Niets dan goed nieuws dus, zeker als je weet dat de vermogenswinst niet gepaard gaat met een hoger normverbruik, dat nog steeds 4,2 l/100 km bedraagt en overeenstemt met een CO2-uitstoot van 99 g/km. Of zijn dorst ook in reële gebruiksomstandigheden onveranderd is gebleven, kunnen we nog niet zeggen.

De MiTo onderging slechts een bescheiden opfrisbeurt, maar meer had hij eigenlijk ook niet nodig. Met zijn stijl zat het immers meer dan snor. Wel kan hij voortaan rekenen op een veelzijdigere TwinAir en een moderne multimedia-interface. Dat moet voldoende zijn om het vuur van zijn aanhangers brandende te houden.

U kunt de Eerste Test van de Alfa Romeo MiTo nalezen in AutoGids 888 van 13/11/2013.

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo MiTo

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker