Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A3 Cabriolet

De Audi A3 Cabriolet is niet langer een hatchback met stoffen kap en lelijke vaste rolbeugels, maar heeft nu meer weg van een coupé. Ook voor zijn onderstel tapt de nieuweling uit een ander vaatje.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Net als de andere A3-varianten rust de Cabriolet op het jongste moduleerbare platform van de Volkswagen-groep (MQB), maar hij is wel de eerste open auto die ervan gebruikmaakt. De kap van de A3 Cabriolet laat zich standaard volledig automatisch bedienen en bestaat uit drie lagen stof die over een structuur van magnesium, aluminium en staal gespannen zijn. Het geheel weegt net 50 kilo, hydraulische vijzels inbegrepen. Aangezien de kap nu onder een deksel verdwijnt en niet langer gewoon opgevouwen wordt achter de achterbank, duurt het openen en sluiten jammer genoeg wat langer dan bij de vorige A3 Cabriolet. In plaats van 9 seconden vroeger met de volledig automatische kap heb je nu 18 seconden nodig om van de zonnestralen te kunnen genieten.

Het verbazend stijve onderstel van de cabriolet is beslist in staat om veel meer te incasseren dan de 105 of 125 pk die het hier te verwerken krijgt - Audi spreekt trouwens van een S3-versie... - maar die bescheiden vermogens volstaan om op het gemak te genieten van de rit, zowel met de kap open als gesloten. In het geval van de TDI moeten we nog het uitstekende werk van de geluidsspecialisten vermelden, niet alleen aan de extra isolerende kap (die bijzonder goed filtert en dus een warm aanbevolen optie is), maar ook aan de ruiten en de geluiddempende materialen. Met de kap open komt het ongemak veeleer van de weerkaatsing van het typische gebrom van de 1.6 TDI tegen andere koetswerken of muren in de buurt dan uit het motorcompartiment zelf... Echt verbluffend.

Naast zijn gedistingeerdere silhouet heeft de Audi A3 Cabriolet nog heel wat andere troeven om te verleiden, zoals zijn geslaagde comfort, weggedrag of geluiddemping. Goedkoop is hij daarentegen niet, met een voorlopige instapversie (1.4 TFSI 140) die 31.600 euro kost. Het wordt met andere woorden uitkijken naar de 1.4 TFSI 125 en de 1.6 TDI... en naar de lente.

U kunt de Eerste Test van de Audi A3 Cabriolet nalezen in AutoGids 890 van 11/12/2013.

In dit artikel : Audi, Audi A3

Geschreven door op

De concurrenten