Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi A3

De A3 heeft erg lang op aflossing moeten wachten, maar nu is het eindelijk zover. Als beloning voor het geduld krijgt Audi's middenklasser meteen heel wat vooruitstrevende technologie mee.

Prijs
NB

De A3 zet nieuwe bakens qua assemblage- en afwerkingskwaliteit. Zelfs naar Audi-standaarden is het verbluffend hoe nauw dichtingsrubbers, plastic elementen en metalen panelen op elkaar aansluiten alsof ze vergroeid zijn. Bij de assemblage is een speling van slechts één tiende van een millimeter toegelaten. Scheve of licht omhoog stekende chroomstrips zoals bij sommige rechtstreekse rivalen zul je hier dan ook niet vinden. Ook de uitrusting is hypermodern. De nieuwe A3 hoeft niet onder te doen voor zijn luxebroer A8 (al geldt dat helaas ook voor de optieprijzen). Integendeel, hij overklast hem zelfs een beetje.

Een indrukwekkend stukje techniek is het scherm van het navigatiesysteem, dat slechts 11 millimeter dik is. Alle menu's laten zich bedienen via een draaiknop achter de versnellingspook. Net als in de A8, A7 Sportback en A6 kunnen cijfers of letters worden ingevoerd door ze met je vinger te schrijven op een touchpad. Een andere mooie innovatie is een speciaal bergvak in de middenarmsteun (738 euro) dat alle gsm-stralingen tegenhoudt. Bij deze eerste test had Audi er vreemd genoeg voor gekozen om ons enkel versies aan te bieden met de optionele sportophanging (260 euro, standaard op Ambition), die in elk geval een betere schokdemping biedt dan zijn voorganger.

De nieuwe Audi A3 heeft lang op zich laten wachten, maar beloont het geduld met een weergaloze afwerkingskwaliteit, krachtige en zuinige motoren en een hypermoderne uitrusting. De beschikbare motoren zijn vlot en opvallend zuinig. De typische Audi-kwalen (hoge basisprijs, kale basisuitrusting, dure opties) stonden de verkoopcijfers van Ingolstadt nog nooit in de weg en blijven dus behouden. Voor een definitief oordeel over de rijeigenschappen wachten we liever tot we een versie met standaardophanging konden proberen.

U kunt de Eerste Test van de Audi A3 nalezen in AutoGids 852 van 27/6/2012.

In dit artikel : Audi, Audi A3

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars