Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Audi Q5 40 TDI - steady as she goes

Geschreven door Yeelen Möller op

Een winnend team verander je niet, maar met enkele kneepjes kan je er wel voor zorgen dat het succes aanhoudt. Slaagt de facelift van de Audi Q5 ook in dat opzicht?

Prijs
NB

Concept

Om de strijd binnen het premium-middelgrote-SUV-segment heet te houden, toonde Audi afgelopen zomer zijn nieuwste wapen: de facelift van de Q5, die op dat moment al een dikke drie jaar aan het schermutselen was met de Mercedes GLC en de BMW X3. Het was geen ingrijpende facelift, de sober maar strak en dus ook vrij tijdloos gestijlde Q5 vroeg daar niet om, maar soms zijn het de details die het hem doen.

Het infotainmentsysteem bijvoorbeeld, dat in de Q5 nog steeds als een tablet bovenop het dashboard staat in tegenstelling tot de geïntegreerde (en zelfs dubbele) schermen van de rest van het Audi-gamma, maar dat wel met het nieuwste MIB3-systeem werkt en bovendien groeide tot 10,1 duim. De knoppen op de middentunnel maken plaats voor aanraakbediening, terwijl de digitale assistent Audi ook natuurlijke stemcommando's herkent. Tenzij je Google Assistant of Siri gebruikt via Android Auto of Apple CarPlay, natuurlijk.

Maar een facelift houdt ook een uiterlijke verjongingskuur in, die Audi voorziet in de vorm van nieuwe bumpers en lichtblokken. Die eerste geven wat meer présence aan de verder vrij neutrale Q5, die laatste zijn zelfs een technologisch hoogtepuntje geworden. De achterlichten krijgen namelijk (optioneel) OLED-technologie, waarbij de klant kan kiezen tussen drie lichtsignaturen, terwijl de vorm van de 'lichtpixels' ook verandert als je de Q5 in 'Dynamic' zet of als een achterligger wat te dicht op je bumper komt kleven. De koplampen krijgen ook een nieuwe signatuur in 'segmenten' en kan je krijgen met matrix-leds met een slimme grootlichtassistent.

Rijgedrag

We konden onze test van de Q5 facelift doen met de 40 TDI, een 204 pk en 400 Nm sterke 2 liter-dieselmotor die meer aluminium gebruikt om het gewicht te drukken, terwijl het mild hybride systeem op 12 volt nog eens 0,3 l/100 km zou besparen. Het is een vlotte motor die weinig moeite heeft met de 1,9 ton die de Q5 rijklaar op de weegschaal zet, maar die eerder geniet van een rustige rijstijl. Bovenin de toeren verliest de diesel namelijk wat stoom. Ons testverbruik klokte af op 7,1 l/100 km volgens de boordcomputer, wat vrij dicht bij de WLTP-waarde van 6,9 liter ligt, maar dat toch iets hoger ligt dan we hadden verwacht van deze aandrijflijn.

De Q5 staat nog steeds iets steviger afgeveerd dan zijn rechtstreekse concurrenten uit Duitsland, een effect dat wat wordt versterkt door de eveneens stevige kussens van de zetels, maar de optionele luchtvering van ons testmodel hield de koets wel uitstekend onder controle, ook bij serieuze oneffenheden op de weg. Een iets meer bescheiden velgmaat dan de 20-duimers van deze wagen zou het comfort nog naar een hoger niveau tillen. De bodemvrijheid kan in vijf trappen worden ingesteld, met een handig knopje in de kofferruimte om de laaddrempel te verlagen als je zware spullen moet tillen.

Aangenaam maar sober, het zijn twee woorden die de Audi Q5 goed omschrijven, en hetzelfde gaat op voor het interieur. De zwarte halflederen bekleding ziet er niet zo mooi uit als het bruine leer vanop de persfoto's, maar de afwerking is onberispelijk, op het klinische af. Een leuk, maar voor Audi wellicht al wat te ouderwets detail, is de bediening van de klimaatcontrole, met duidelijk gemarkeerde knoppen (uit metaal!) en een schermpje dat meer info geeft zodra je hand in de buurt komt. 

Verdict

Audi speelt het heel veilig met (de facelift van) de Q5, waardoor we er maar weinig op kunnen bemerken. De motor-versnellingsbakcombinatie laat geen steek vallen, net als de bouwkwaliteit en het comfort aan boord, al had hij nog ietsje zachter mogen zijn. Het design doet je ook niet omkijken, maar bevat wel leuke gimmicks, zoals de spielerei met de (o)led-technologie.

Het grote probleem? De prijs van bijna 80.000 euro voor ons niet eens compleet uitgeruste (geen panoramadak, volledig leren bekleding, zetelverwarming achteraan, HUD, ...) testmodel. En dan dachten we dat elektrische wagens duur waren...

  • Zeer stabiele wegligging
  • Goede motor-versnellingsbakcombinatie
  • Ergonomie bedieningselementen
  • Wat rumoerige motor
  • Niet overal de mooiste materialen
  • Hoge prijs

In dit artikel : Audi, Audi Q5

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker