Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Bentley Continental GT V8 S Convertible

Zo'n twee jaar terug begon Bentley met een downsizingkuur voor zijn Continental-reeks. Dit jaar werd de 'basismotor' V8 wat opgekieteld, tot V8 S, die we hier testen in de Convertible.

Prijs
NB

21 pk en 20 Nm, dat is wat de S-versie qua vermogen en koppel meer heeft dan de normale uitvoering. Niet zo veel, zult u zeggen, maar aangezien we al van 507 en 660 Nm koppel vertrokken, blijft het resultaat toch meer dan indrukwekkend. Het gaat hier dus om een iets sportiever getunede variant van de nieuwe Audi-V8 (maar niet de krachtigste; in de Audi RS6 levert dezelfde motor bijvoorbeeld 560 pk). De overbrenging gebeurt via een achttrapsautomaat van ZF die voorzien is van een Quickshift-functie voor snellere schakelovergangen. Via de monumentale selectiehendel kies je voor de normale of de sportstand en je kunt de bak ook manueel bedienen via (niet meedraaiende) spatels achter het stuurwiel.

Onze testwagen toonde zich bijzonder alert tijdens de metingen, want ondanks het hogere gewicht tegenover de coupé die we twee jaar geleden testten (zie AG 856), zet deze open versie haast dezelfde cijfers neer, met een top van meer dan 300 km/h en een optrektijd van minder dan vijf seconden tot 100 km/h en van 23 seconden rond over de kilometer. Je zou het zo'n mastodont niet nageven. Wij kwamen uit op een, alle verhoudingen in acht genomen, vrij redelijk gemiddeld verbruik van 13,3 l/100 km, nog een kleine liter minder dan met de GT V8. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat je met een open auto minder geneigd bent om kwistig de gasvoet te gebruiken - je geniet van de haren in de wind en van de motorsound.

De V8 S komt het Continental-gamma versterken als lichtjes sportievere versie tussen de V8 en de W12, die veruit het meest alert en ook het aangenaamst rijdt, zonder daarbij het comfort in het gedrang te brengen. Voor de Europese markt en als driver's car (een term waar Bentley zelf zo graag mee schermt) is dit dan ook de beste uitvoering. Wat minder log dan de twaalfcilinder, een stuk lichtvoetiger en wat vinniger dan de 'gewone' V8 en exclusief genoeg om iedereen te doen omkijken. Zeker in deze kleurencombinatie...

U kunt de Korte Test van de Bentley Continental GTC V8 S nalezen in AutoGids 908 van 20/8/2014.

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker