Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Bentley Continental GTC

Net als de coupé - nog niet zo lang geleden - werd nu ook de cabrioversie van de Continental, de GTC, grondig onder handen genomen. Gelukkig verloor hij daar zijn Bentley-karakter niet bij.

Prijs
NB

De GTC neemt de bredere sporen van de coupé over, evenals de verdeling van het motorkoppel ervan (40/60), om het weggedrag dynamischer te maken dan vroeger. Maar opgelet: hij weegt nog altijd bijna 2,5 ton, zo'n 140 kilogram meer dan de coupé. Ook de W12-biturbomotor heeft duidelijk enkele evoluties ondergaan, want het vermogen steeg van 560 naar 575 pk en het koppel van 650 naar liefst 700 Nm... Al dat geweld wordt op de wielen overgebracht via een ZF-automaat met koppelomvormer die nog steeds maar zes verhoudingen telt. Hoewel hij over een nieuwe elektronische sturing beschikt, betrapten we hem tijdens onze test op een zekere luiheid, of zelfs een gebrek aan reactiviteit, tenzij je zelf natuurlijk schakelt met de grote spatels achter het stuur.

Met het windnet geïnstalleerd (waarbij je wel de achterbank moet opofferen) geniet je een uitmuntende bescherming tegen stroomlijngeluiden en kan je zelfs bij hoge snelheden converseren met je buurman zonder dat je daarbij je stem hoeft te verheffen. En als het een beetje frisser wordt, kan je de 'neck warmer' activeren, een nekverwarming die een beetje warme lucht verspreidt via de hoofdsteunen. Wanneer de drielagige kap is opgeborgen, ben je aangenaam verrast door de afwerking van de afdekking en de erg fijne naden tussen de vaste en bewegende delen van het koetswerk. Geen enkel ongewenst gefluit komt de rustige sfeer verstoren. De structuurverstevigingen en de talloze isolatiematerialen blijken bijzonder efficiënt. Bentley heeft alvast niet beknibbeld op hun aantal, waardoor deze cabrio een van de zwaarste op de markt is.

Met een prijs van bijna 210.000 euro heeft de Continental GTC weinig concurrenten in het segment van de vierzitscabriolets: een BMW 650i Cabrio? Te betaalbaar, met zijn 100.000 euro, en te bescheiden, met zijn 408 pk... Een Maserati GranCabrio? Nog steeds wat mager, met 140.000 euro voor 440 pk. Een Rolls- Royce Phantom Drophead Coupé? Dat is dan weer het andere uiterste: die is dubbel zo duur, voor 460 pk. We kunnen dus bijna spreken van een goede verhouding prijs-kwaliteit...

U kunt de Eerste Test van de Bentley Continental GTC nalezen in AutoGids 835 van 26/10/2011.

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker