Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 225xe Active Tourer: mooi meegenomen

Geschreven door Olivier Derard op

Als plug-inhybride 225xe kan de 2-Reeks Active Tourer pronken met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km... en wordt hij – in sommige omstandigheden – een achterwielaandrijver. Een echte BMW dus?

Prijs
NB

Het concept

De 2-Reeks Active Tourer brak bij zijn lancering in 2014 met verschillende tradities van BMW. Om te beginnen was hij de eerste eenvolumer van de Beierse premiumconstructeur. De ingenieurs hebben dan ook voorrang gegeven aan zijn binnenruimte in plaats van aan het rijplezier. Om een plaatsrovende middentunnel achterin te vermijden doet de BMW het bijvoorbeeld zonder achterwielaandrijving – waardoor hij op de limiet verzandt in onderstuur. Anderzijds moeten we toegeven dat deze BMW heel wat kwaliteiten heeft. Zo is hij compact, maar biedt zijn ruime interieur toch plaats aan vijf inzittenden. Bovendien is hij makkelijk te parkeren en ook uitstekend afgewerkt. Al die kwaliteiten liggen wellicht aan de basis van het commerciële succes dat het model tot dusver oogst, met name bij tal van nieuwe klanten. Vandaag leidt BMW van zijn eenvolumer een plug-inhybride af. In een wereld waarin energieverspilling steeds minder getolereerd wordt, maakt de technologie die hij vertegenwoordigt, van deze 225xe misschien wel de auto van morgen.

  • Relatief redelijke prijs gezien technologie
  • Voorbeeldige afwerking
  • Grote veelzijdigheid
  • Verlies aan laadvolume en binnenruimte
  • Hoog gewicht
  • Kleine brandstoftank

Wat er verandert

Voor de aandrijving hebben de ingenieurs uit München de drukgevoede driecilinder met directe benzine-injectie van de 218i genomen. De dwars opgestelde 1.5 ontwikkelt hier 136 pk bij 4.400 o/m en geeft zijn volledige koppel (220 Nm bij 1.250 tot 4.300 o/m) aan de voorwielen door via een zestrapsautomaat. De synchrone elektromotor werd op de achteras gemonteerd. Hij levert 65 kW/88 pk bij 4.000 o/m en 165 Nm vanaf de eerste motoromwenteling, een koppel dat volledig naar de achterwielen wordt gestuurd. Deze bijzondere architectuur met dubbel aandrijfgeheel verleent de BMW een best dynamisch temperament, Die term mogen we gerust gebruiken gezien de prestaties van deze eenvolumer, die in 6,7 seconden optrekt van 0 naar 100 km/h en een topsnelheid haalt van meer dan 200 km/h. Het weggedrag getuigt van heel wat efficiëntie, ook al dankzij de uitstekende gewichtsverdeling. De 7,7 kWh sterke lithium-ionbatterijen (die in 3 uur en 15 minuten kunnen worden opgeladen aan een gewoon stopcontact) liggen achteraan onder de koffervloer. Daardoor krimpt het laadvolume wel enigszins: van de oorspronkelijke 468 liter (1.510 met de achterbank neergeklapt) blijft hier nog 400 liter (1.350) over.

Hoe rijdt hij?

Om de verschillende rijmodi van de auto optimaal te benutten heb je geen universitair diploma nodig, maar in de praktijk moet je toch wel een beetje je hoofd erbij houden. Zo kun je in de 225xe kiezen uit de klassieke BMW-rijprogramma’s (Sport, Comfort en Eco Pro), maar daarbovenop ook nog eens uit drie werkingsmodi voor het aandrijfgeheel. Om te beginnen verzekert de stand Auto eDrive – de standaardinstelling – een optimale interactie tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor. In deze modus beschik je over het gecombineerde vermogen van 224 pk. In de modus Save Battery kun je de laadtoestand van de hoogspanningsbatterij ‘bevriezen’ om je elektrische rijbereik op te sparen voor later, of de batterij bijladen tijdens het rijden.

In Max eDrive tot slot rij je volledig elektrisch, bedraagt de topsnelheid 125 km/h en kun je – op papier – tot 40 kilometer afleggen. Al is die actieradius in de praktijk wel iets kleiner, want over een gemengd parcours zette onze testauto al na drie kwart van die afstand de benzinemotor opnieuw aan het werk. Niettemin is dat nog altijd voldoende voor pendelaars die gemiddeld iets minder dan 30 kilometer moeten rijden naar hun werk – op voorwaarde dat ze daar kunnen opladen. Merk op dat de volledig elektrische modus van deze Active Tourer een achterwielaandrijver maakt, wellicht tot groot jolijt van de liefhebbers van het merk.

Budget/uitrusting

Akkoord, 37.850 euro is veel geld voor een compacte eenvolumer. Dat prijskaartje moeten we echter relativeren, want het is lager dan dat van zijn tegenhanger met alleen een verbrandingsmotor: de 225xi Active Tourer, die nauwelijks krachtiger is, kost 40.050 euro. Daarmee zet de Beierse constructeur een sterk staaltje neer, dat hopelijk andere merken kan inspireren.

Concurrenten

Op dit ogenblik is BMW de enige plug-inhybride in het segment. En voorlopig hoeft de constructeur ook niet te veel concurrentie te vrezen, en al helemaal niet uit premiumhoek, want Mercedes heeft van de B-Klasse alleen een volledig elektrische variant in zijn gamma, terwijl Audi niet eens een eenvolumer aanbiedt…

Ons verdict

Met de 225xe Active Tourer lanceert BMW de meest veelzijdige hybride op de markt. De auto voelt zich even goed thuis in de stad, waar zijn volledig elektrische modus de rit ontspannend maakt, als met een stevig tempo op de snelweg of op kleine besneeuwde bergweggetjes, waar zijn vierwielaandrijving een extra dosis veiligheid biedt.

 

In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars