Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M3 GTS

Geschreven door Bert Troubleyn op

Met het achtervoegsel GTS ontpopt de M3 zich als een echt racemonster dat de 25ste verjaardag van de modelreeks en de BMW-zegen tijdens de recentste 24 Uren van de Nürnburgring bekroont.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De M3 heeft gedurende zijn hele loopbaan verschillende evoluties gekend, de ene al wat ingrijpender dan de andere. De M3 GTS is niet zomaar een super-M3. Het is een über-M3, waarvan de oorlogsverklaring nog een stapje verder gaat. Tot op het circuit meer bepaald, waarvoor hij speciaal ontwikkeld werd. Zonder enige twijfel is dit het meest performante productiemodel dat de divisie Motorsport ooit gebouwd heeft. Het spreekt voor zich dat de M3 GTS nog betere chrono's neerzet dan de wegversie. Hij wint enkele tienden van een seconde bij de acceleratieproef (4,4 seconden van 0 tot 100 km/h en 22,5 seconden voor de kilometer van- uit stilstand), terwijl de van zijn elektronische leiband verloste injectiecalculator pieken tot 305 km/h mogelijk maakt.

De indrukwekkende kuipstoelen van de GTS vergemakkelijken het instappen niet, maar ze bieden wel een voorbeeldige steun. Met een druk op de startknop ontwaakt de V8 met een heel wat minder discrete brul dan die van de klassieke M3. De twee eerste rondjes op de piste van het Ascari-circuit leggen we af met de stabiliteitscontrole op actief. Onze elektronische engelbewaarder lijkt over de eerste honderden meters al meteen op volle kracht te moeten werken. Zou deze schoonheid zich al gebruuskeerd voelen? Niet bepaald. Maar zodra het DSC uitgeschakeld wordt, toont hij waartoe hij in staat is. Nu is het eerder hij die ons bruuskeert. Hij blijkt immers verduiveld levendig en efficiënt. Naarmate de rondjes elkaar opvolgen, maken we ons de spelregels meester: de V8 gaat er als de bliksem vandoor en uit zijn woede met een demonisch gebrul, de bochtsnelheden zitten in de lift en we laten de zeven verhoudingen van de even snel als efficiënt schakelende gerobotiseerde bak elkaar steeds later opvolgen.

De opvallende outfit van de M3 GTS liegt er niet om: de M-afdeling heeft een echte racewagen geprepareerd, een oorlogsmachine die met zijn spontane en coherente inborst de welgestelde liefheb- bers van circuituitjes zonder slag of stoot zal weten te overtuigen. Als u er eentje opmerkt, kunt u maar beter een wens doen. De productie is immers beperkt tot 150 exemplaren, punt. En tot spijt van wie het benijdt: die hebben allemaal al een eigenaar gevonden.

U kunt de Eerste Test van de BMW M3 GTS nalezen in AutoGids 804 van 18/8/2010.

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Tests

Onze tests

Stockwagens BMW

Nieuwe bmw in stock

Tweedehands BMW

Tweedehands bmw

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars