Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW iX3 : Op zeker gespeeld

Geschreven door Ken Divjak op

Zeven jaar na de introductie van de i3 lanceert BMW opnieuw een volwaardige EV, in de huid van de X3. Verwacht geen frivoliteit zoals de gewaagde stadsmus van weleer, maar gewoon een elektrische variant van de vertrouwde SUV.

72.450 €

Met Project i gaf BMW zijn Europese concurrenten in 2007 het nakijken. In een eerste fase bewees de Mini E dat elektrische auto’s ook plezant konden zijn, in een tweede deed de BMW ActiveE ons allemaal van een elektrische coupé met achterwielaandrijving dromen. Toch was het vooral fase drie die indruk maakte, met de eigenzinnige i3 die in 2013 op de markt kwam en een jaar later het gezelschap kreeg van de opvallende i8. Twee auto’s die elk op hun manier toonden dat een geëlektrificeerde toekomst niet per se saai hoeft te zijn, ook al vielen de verkoopcijfers finaal tegen en hield München het duo langer in productie dan strikt noodzakelijk was.

Anno 2020 liggen de kaarten helemaal anders. Niet alleen is het EV-aanbod de laatste jaren exponentieel toegenomen, zowel Audi als Mercedes hebben hun elektrische protagonisten al even in stelling, met respectievelijk de e-Tron en de EQ C. Twee cross-overs die handig inspelen op de SUV-gekte en terloops gebruikmaken van hun omvang om de batterijmassa te verbergen en de meerkost te verantwoorden. Het mag dan ook niet verbazen dat BMW als derde lid van de ‘Duitse Drie’ precies hetzelfde doet, al is er een belangrijk verschil tussen de iX3 en de rest: terwijl de twee concurrenten een specifiek EV-platform gebruiken dat niet met conventionele motoren rijmt, heeft BMW de X3 voorzien om met verschillende aandrijfvormen te werken. De populaire SUV is immers ook als M Performance en als plug-inhybride te krijgen. Of dat een voordeel dan wel een handicap oplevert, moet deze vroege test uitwijzen.

  • Natuurlijk weggedrag
  • Even praktisch als de X3
  • Degelijke prestaties
  • Vrij hoge prijs
  • Reëel rijbereik
  • Geen vierwielaandrijving

In dit artikel : BMW, BMW Ix3

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker