Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Chevrolet Orlando

Met de Orlando maakt Chevrolet een knap debuut in het segment van de 'compacte' eenvolumers met zeven plaatsen. En dat voor een prijs waarvan de concurrentie alleen maar kan dromen...

Prijs
NB

De Orlando is een imposante auto, die standaard en in alle versies zeven plaatsen biedt, dankzij twee wegklapbare noodzitjes in de koffer. Hij is gebaseerd is op het platform van de berline Cruze waarvan de wielbasis met 8 centimeter werd verlengd en is dus een auto met een uitgesproken gezinsroeping. Als je hem bekijkt als een vijfzitter, dat wil zeggen met de twee zitjes van de derde rij in de vloer geklapt, biedt de Orlando een laadvolume van 458 liter. Dat is goed, zonder meer. Met alle stoelen neergeklapt geeft Chevrolet een volume op van 1.487 liter. In dat geval heb je ook een volledig vlakke laadvloer, wat het in- en uitladen en het benutten van de vormen van het achtercompartiment vergemakkelijkt. Met de zeven plaatsen in gebruik blijft er echter amper 89 liter aan nuttig volume over.

De rijhouding in de Orlando is goed, vooral dankzij de dubbele verstelmogelijkheid van de stuurkolom (in de hoogte en in de diepte) die standaard is van bij de basisversie LS. De voorstoelen zitten uitstekend, dankzij een prima steun in de rug. Vervolgens merken we de dubbele cockpit op, zoals in een Corvette, en de opgedeelde middenconsole, die wordt gedomineerd door het navigatiescherm (standaard voor de duurste versie LTZ+). Alles valt goed in de hand en opbergmogelijkheden zijn er genoeg. De Orlando, die gebouwd is rond de ophanging van de Cruze - zij het natuurlijk wel aangepast - biedt een verrassend rijcomfort en een filtering van goed niveau, die de meeste kleine wegoneffenheden absorbeert. We konden de Orlando testrijden met de 1.8-benzinemotor gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, evenals met de tweeliter-diesel van 163 pk in combinatie met een zestrapsautomaat. In beide gevallen kwam de motor stil en romig uit de hoek en voelde hij zich in alle omstandigheden op zijn gemak.

De Orlando verdient niet meteen een schoonheidsprijs, maar ziet er nu ook weer niet verschrikkelijk uit. Hij is dan ook een 'intelligente' (lees: rationele) auto. Veel nuttig volume, een aangenaam rijcomfort, een goede moduleerbaarheid, een rijke en op sommige versies zelfs overvloedige uitrusting, een goede assemblagekwaliteit en afwerking, en dat alles voor een prijs die iedere concurrentie tart: de Orlando verschijnt met heel wat troeven aan de start.

U kunt de Eerste Test van de Chevrolet Orlando nalezen in AutoGids 813 van 22/12/2010.

In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Orlando

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker