Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Citroën Berlingo 1.6 HDi 110, Fiat Doblo 1.6 MultiJet 110 & Renault Kangoo 1.5 dCi 105 : Gezinslievelingen

Geschreven door Cedric Derese op

Met hun ongeëvenaarde binnenruimte en moduleerbaarheid en hun scherpe prijzen hebben de bestelbreaks een bevoorrechte plaats verworven op het verlanglijstje van heel wat gezinnen. Tijd voor een confrontatie tussen de drie sterkhouders in dit segment: de Citroën Berlingo, de nieuwe Fiat Doblo en de Renault Kangoo.

Tenzij je zweert bij een eenvolumer of SUV om je met het hele gezin te verplaatsen, moet je toegeven dat de bestelbreaks zich vandaag de dag opwerpen als een interessant alternatief, dat globaal genomen erg goed presteert op het vlak van binnenruimte, koffer en moduleerbaarheid. Onze term ‘bestelbreak’ verwijst naar een kleine bestelwagen, ingericht voor personen- en vrijetijdsvervoer. Om hun prijzen redelijk te houden doen deze modellen een beroep op de techniek en de voornaamste koetswerkonderdelen van de bestelwagens waarvan ze zijn afgeleid. Toch heb je nooit de indruk met een bestelauto op weg te zijn of de kinderen als goederen te behandelen als je ze laat plaatsnemen op de achterbank.

Eén ding dat de protagonisten in deze test alvast gemeen hebben, is dat ze sinds hun vorige generatie sterk gegroeid zijn. Dat is een logisch gevolg van de veranderde behoeften in het segment van de zogenaamde lichte bedrijfsvoertuigen. De gamma’s werden intussen naar beneden uitgebreid met compacte bestelwagentjes van minder dan vier meter, waarvan ook weer een versie voor personenvervoer is afgeleid: Citroën Nemo, Fiat Fiorino/Qubo en Renault Kangoo Express Compact/Be Bop.

Vandaar dus de gewijzigde positionering van de nieuwste Citroën Berlingo (die hier tevens als vertegenwoordiger van de technisch identieke Peugeot Partner Tepee mag worden beschouwd) en de Fiat Doblo, die respectievelijk 24 en 23 centimeter langer werden dan hun voorganger. Met zijn 4,25 meter van bumper tot bumper groeide ook de bestelbreak van Renault, met 21,5 centimeter. Hij blijft echter de compactste van het drietal. De Berlingo komt uit bij 4,38 meter (9 centimeter minder dan een C4 Picasso, maar 4 centimeter meer dan een Renault Scénic), de Doblo bij 4,39 meter. Van de compacte afmetingen die hebben bijgedragen tot het succes van de eerste generaties, blijft vandaag de dag dus maar weinig over…

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars