Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Fiat Panda Cross

In Cross-livrei wordt de Panda 4x4, Fiats kleine werkpaard, een echt modeobject, dat niet alleen kan uitpakken met een chique uitstraling, maar ook met een erg volledige uitrusting.

Prijs
NB

De Cross is een waar uitstalraam voor de Panda 4x4, een beetje zoals de Val d'Isère (met een hellingshoekmeter, een bull bar en verstralers op het dak) dat destijds was, of andere speciale versies, zoals de Sisley, de Piste Noire of de Country Club. Net als die varianten van de oer-Panda 4x4 is de Panda Cross vandaag onmiddellijk herkenbaar aan zijn dikke bumpers met mistlampen ter hoogte van het radiatorrooster en aan zijn lakkleur. Er is keuze uit zes tinten, die allemaal bewust opvallend zijn. Een ander belangrijk visueel detail betreft de uit de kluiten gewassen, zilverkleurige inzetstukken onderaan in de bumper die de aanwezigheid van een carterbeschermingsplaat suggereren (die er echter niet is). Interessanter voor deze terreinversie is dat de banden voortaan van het All Season-type zijn en dat ze in combinatie met specifieke veren de bodemvrijheid met 9 millimeter vergroten (tot 161 millimeter) en de terreinhoeken verbeteren.

Het Terrain Response van Land Rover heeft duidelijk aan het denken gezet. Uiteraard bij de premiummerken, die allemaal een vergelijkbare 'magische knop' hebben overgenomen, maar ook bij Fiat, dat het idee heeft aangepast aan zijn Panda Cross. Concreet wordt de vierwielaandrijving nog steeds verzorgd door een meerschijvenkoppeling, maar die kan hier in drie standen worden ingesteld via een draaiknop. Kortom, met een dergelijke uitrusting is de meest gehypete aller Panda's dus een echte berggeit. De enige motor die we konden uitproberen - de diesel met 80 pk - is wat nipt voor op de snelweg, een domein waar hij al snel op zijn adem trapt en lawaaierig is, maar daarbuiten biedt hij voldoende homogeniteit en uithoudingsvermogen om er een auto voor alle dagen van te maken, ondanks een wat vage versnellingsbakbediening.

De Panda 4x4 heeft in zijn dertigjarige carrière al zijn sporen nagelaten. En met deze Cross-versie zal dat nog wel even doorgaan, want hij is niet meer of minder dan de enige chique SUV in zijn segment. En bovendien is dat geen bluf, want als offroader komt hij al zijn beloftes na. Al zou het met zo'n prijskaartje wel eens kunnen dat hij vooral populair zal zijn bij gegoede stadsbewoners.

U kunt de Eerste Test van de Fiat Panda Cross nalezen in AutoGids 908 van 20/8/2014.

In dit artikel : Fiat, Fiat Panda

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker