Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Honda Accord 2.2 i-CTDi, Mazda 6 2.0 CDVi 136, Opel Vectra 1.9 CDTI 150, Peugeot 407 2.0 HDi & Skoda Octavia 2.0 TDI

Geschreven door Bert Troubleyn op

Als reactie op het succes van de eenvolumer vindt bij de gezinsberlines een accentverschuiving plaats: de moderne gezinsauto ziet er mooi uit en komt dynamisch voor de dag. Zelfs met een turbodiesel onder de kap... Wij testten vijf vertegenwoordigers van

Honda Accord 2.2 i-CTDi, Mazda 6 2.0 CDVi 136, Opel Vectra 1.9 CDTI 150, Peugeot 407 2.0 HDi & Skoda Octavia 2.0 TDI #1

We zullen het maar meteen toegeven: een rangschikking maken van deze vijf berlines is niet eenvoudig,
aangezien ze allemaal hun eigen intrinsieke kwaliteiten hebben die ruim zullen voldoen aan de verwachtingen. Maar een meerkamp heeft nu eenmaal een winnaar nodig, en na telling van de punten is dat vrij
overtuigend de Accord geworden. Ondanks zijn hogere prijs en het feit dat hij fiscaal niet zo aantrekkelijk is, met zijn 2,2-liter. De Honda blinkt namelijk uit door zijn plaatsaanbod, afwerking,
ergonomie en zitcomfort, terwijl hij ook sterk voor de dag komt in erg uiteenlopende aspecten als comfort (geluiddemping, ophanging), motorplezier, prestaties en verbruik. De Accord wordt echter op de voet
gevolgd door de 407, die prat kan gaan op een nog betere geluidsisolatie, een eersteklas verhouding tussen efficiëntie en comfort en een interessantere
prijs. Maar al die kwaliteiten volstaan niet om te compenseren wat de Peugeot verliest aan binnenruimte,
koffer en brandstofverbruik. Achter de 407 delen de Vectra en de Octavia de derde podiumstek. De Vectra
wordt gekenmerkt door zijn homogene karakter, dat enkel wordt verstoord door een motor die punch mist
onder 2.000 toeren, terwijl de troeven van de Octavia schuilen in zijn onklopbare verhouding tussen prestaties en verbruik enerzijds en prijs en uitrusting anderzijds. Tot slot is er de Mazda, die echter helemaal geen grote verliezer is. Hij is immers ruim en aangenaam om te besturen, maar zondigt vooral door zijn holle motor en zijn gepeperde prijskaartje. Cijfers kunnen soms wreed zijn...

In dit artikel : Honda, Honda Accord

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars