Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Honda Civic Tourer

De Honda Civic is al aan zijn negende generatie toe, maar was nog maar zelden verkrijgbaar als break. Nu verschijnt echter de Tourer, die de kaart van de binnenruimte én de esthetiek trekt.

Prijs
NB

Als Tourer wordt de Civic voor de allereerste keer een echte break, al probeert hij dat door zijn naam wat te verdoezelen. Hij heeft er in elk geval alle afmetingen en volumes van. Sterker nog: hij claimt meteen ook de ruimtekampioen én de meest compacte break in het C-segment (Volkswagen Golf Variant en consorten) te zijn. De Civic Tourer is net zo lang (4.535 millimeter) als de net geïntroduceerde Seat Leon ST, maar rust wel op een 41 millimeter kortere wielbasis en is 46 millimeter smaller. Onze Japanner blijkt ook een opvallend lage daklijn te hebben en kan wat elegantie betreft, de vergelijking met de Spanjaard zeker doorstaan. De achteroverhang van de Civic Tourer is 235 millimeter langer dan die van de berline, wat zich volgens Honda vertaalt in de grootste laadcapaciteit in dit segment, namelijk 624 liter onder het oprolbare afdekscherm in vijfzitsconfiguratie, 1.116 liter tot op gordellijnhoogte met de achterbank neergeklapt en zelfs 1.668 liter volgeladen tot het plafond.

De diesel is een heus pareltje in de cilinderinhoudsklasse die bij ons het meest in de smaak valt, zowel op de fleetmarkt als bij particulieren. De kleine i-DTEC bulkt van de talenten: hij is soepel, licht, levendig, trillingvrij, bijzonder zuinig en kan rekenen op een perfect op zijn karakter afgestemde manuele versnellingsbak met zes verhoudingen. Bovendien klinkt hij heel wat minder onaangenaam dan zijn Duitse, Franse en Italiaanse soortgenoten. Dat neemt echter niet weg dat er nog wat werk aan de winkel is om de geluiddemping te verfijnen. Ook de i-VTEC laat bij hoge toerentallen - die hij sneller bereikt - te veel van zich horen. Gelukkig biedt hij al bij gedeeltelijke belasting heel wat fun, met name dankzij de aangename bedieningsorganen.

De Tourer mag overigens slechts 20 kilo meer laadgewicht torsen dan de berline, wat impliceert dat de ophangingselementen slechts in beperkte mate werden aangepast. De torsieas achteraan kreeg nochtans gestuurde schokdempers met drie modi (comfort, normaal et dynamisch), tenminste de twee hoogste uitrustingsniveaus (Lifestyle en Executive). De gestuurde schokdemping biedt het voordeel de reacties van de vervormbare as te verfijnen en aldus garant te staan voor een Honda-waardig rijgedrag: een perfecte beheersing van de kooibewegingen en een bovengemiddeld rijplezier. Het lijdt geen twijfel: de Civic Tourer is meer dan een break voor estheten.

U kunt de Eerste Test van de Honda Civic Tourer nalezen in AutoGids 891 van 24/12/2013.

In dit artikel : Honda, Honda Civic

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars