Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Hyundai Kona Hybrid : De gulden middenweg?

Geschreven door Cedric Derese op

Hyundai heeft besloten om tussen de klassieke benzine- en dieselversie enerzijds en de zuiver elektrische variant anderzijds ook een Kona Hybrid op te nemen in zijn gamma. Die onderwierpen we aan een Gedetailleerde Wegtest om na te gaan of hij in werkelijkheid evenveel kwaliteiten heeft als hij op papier belooft.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.36 /20

In tegenstelling tot veel andere constructeurs, die doorgaans crescendo gaan in de elektrificatie van hun modellen, heeft Hyundai het voor de Kona een beetje anders aangepakt. Deze kleine Koreaanse SUV met zijn wat controversiële stijl was nog maar amper op de markt, eind 2017, toen hij al meteen uitpakte met een volledig elektrische versie. Het was dan echter nog zo’n twee jaar wachten op zijn hybridevariant, die nu officieel wordt gelanceerd onder de naam Hybrid. Volgend jaar zou het Kona-gamma ook nog uitgebreid moeten worden met een mild hybrid-versie, met een nog wat zachtere vorm van elektrificatie dus. 

Een plug-inhybride (of oplaadbare hybride) laat Hyundai vreemd genoeg exclusief over aan de Niro van zustermerk Kia – beide constructeurs maken nog steeds deel uit van dezelfde industriële groep. Misschien ook wel om zijn eigen Ioniq niet te veel te overschaduwen… Hoe dan ook maken we van de gelegenheid gebruik om aan te geven dat – in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht – de Hyundai Kona en de Kia Niro geen echte klonen zijn. Hoewel ze inderdaad veel technische componenten delen – te beginnen bij de hier geteste hybride aandrijving – is de eerste veel compacter dan de tweede: zo heeft de Kona een 10 centimeter kortere wielbasis en zelfs een ongeveer 20 centimeter korter koetswerk.

  • Algemeen rijcomfort, veelzijdigheid
  • Eenvoudige werking hybridesysteem
  • Gevrijwaarde interieur- en kofferruimte
  • Interessante verhouding prijs-uitrusting
  • Geruststellende garantie (5 jaar)
  • Geen zuiver elektrische rijmodus
  • Teleurstellend verbruik
  • Beperkt rijbereik (kleine benzinetank)
  • Enkele basic plastics binnenin
  • Geen plug-inversie gepland

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Kona

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker