Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Hyundai Kona N (2022) – losgeslagen cross-over

Geschreven door Frédéric Kevers op

AutoGids nam de Hyundai Kona N mee voor een ritje in de Ardennen. Wat vonden we ervan?

Prijs
NB

Concept

Hyundai blijft zijn N-gamma verder uitbreiden. Zoals bekend werd dat ontwikkeld onder leiding van Albert Biermann, voormalig hoofd van BMW's M-afdeling, en dat is te merken. Terwijl in München de letter M staat voor Motorsport, verwijst de N bij Hyundai naar Namyang, het R&D-centrum van de Koreaanse constructeur, maar ook naar de Nürburgring, het beroemde Duitse circuit dat als ontwikkelingsbasis heeft gediend voor de sportproducten van het merk. Nadat Hyundai de N-badge had geïntroduceerd met de i30, bracht het die ook aan op de kleine i20, maar ook op de Veloster en de Elantra, twee modellen die niet of niet meer in Europa worden verkocht. Met de kleine cross-over Kona N wordt de familie uitgebreid met een vijfde telg.

Concreet maakt de Hyundai Kona N gebruik van de mechaniek van de i30 N, met een drukgevoede tweeliter-viercilinder die 280 pk en 392 Nm levert. Dat alles wordt uitsluitend via de voorwielen op de weg overgebracht via een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verhoudingen, eveneens overgenomen van de i30. In tegenstelling tot bij in die hot hatch is een manuele zesbak hier niet beschikbaar.

De Kona N onderging natuurlijk een aantal aanpassingen om deze hoeveelheid vermogen aan te kunnen. Naast grotere spoorbreedtes kreeg hij een elektronisch geregelde ophanging, negentienduimwielen van gesmeed aluminium, een elektronisch sperdifferentieel en andere die we al bij de i30 N zagen. Een en ander wordt gecontroleerd via de verschillende aangeboden rijmodi, waarvan er twee specifiek zijn voor de Kona N (in vergelijking met de normale Kona): een N-modus met vooraf door de constructeur gedefinieerde instellingen, en een Custom-modus waarmee de bestuurder de verschillende parameters zelf kan aanpassen – stuurbekrachtiging, gaspedaal, differentieel, ophanging, enzovoort.

Visueel onderscheidt de Kona zich door zijn spatbordverbreders en specifieke bumpers om de koeling en de aerodynamische efficiëntie te maximaliseren, naast zijschorten, een diffusor en een achterspoiler die specifiek is voor de N-versie. Deze laatste heeft de uitsparing in het midden en het driehoekige derde remlicht dat typisch is voor Hyundai N-modellen. De kers op de taart is de dubbele uitlaat met een stevige diameter en een meer dan suggestief geluid. In het interieur maken de kuipstoelen, de aluminium pedalen en het N-stuurwiel met zijn specifieke ergonomie en de schakelpaddles de sportieve look compleet, evenals twee speciale en aanpasbare knoppen. Tot slot is de prijs overgenomen van de i30 N uitgerust met de DCR-versnellingsbak, namelijk 40.499 euro.

Hyundai Kona N

Rijgedrag

De Kona N beschikt over dezelfde explosieve mechaniek als de i30 N, maar moet dat prestatiepotentieel verwerken in een compacter formaat en met een 50 mm kortere wielbasis (2600 mm). Een niet onbelangrijk detail als je eenmaal achter het stuur zit. Onze testrit was kort, maar intens en plezierig. Iets meer dan 80 km kronkelige wegen in het heuvelachtige en frisse landschap van de Ardennen. Tijdens het rijden werden we herinnerd aan de gezondheid van de viercilinder, die niet liegt over zijn vermogen en koppel. De kleine rechte stukken verdwijnen in een mum van tijd, maar gelukkig is het remsysteem zowel krachtig als gemakkelijk te doseren en fadingbestendig. De royale schijven van 360 mm vooraan en 314 mm achteraan zijn overgenomen van de i30N en kunnen de belasting van dynamisch rijden gemakkelijk aan, ondanks het gewicht van de Kona, die leeg 1.510 kg op de weegschaal zet.

Tijdens deze testrit op wegen die er soms nat bijlagen en wat sporen van ijzel vertoonden, konden we ondanks de zomerbanden de uitstekende afstelling van het chassis vaststellen. De voortrein is nauwkeurig en levendig, en maakt er geen probleem van als je remmend de bocht induikt en er vol gas weer uitkomt. De trekkracht is bijna onberispelijk. In aaneengeschakelde bochten blijft de Kona N perfect sereen, blijft hij mooi vlak en geeft hij blijk van een verrukkelijke wendbaarheid, dit alles met op de achtergrond het geluid van een motor die erom vraagt om in de toeren gejaagd te worden.

De Custom-rijmodus hebben we wegens tijdgebrek niet getest, maar we kunnen wel bevestigen dat de N-modus meer geschikt is voor een circuitdag dan voor de openbare weg, tenzij het wegdek er echt biljartlakenvlak bijligt... De Sport-modus, die al een directere gasrespons, een consistentere besturing en een goede koetswerkondersteuning biedt, is daarentegen geknipt.

Niet alles is echter rozengeur en maneschijn, en de Kona N is niet vrij van gebreken. De grote bodemvrijheid betekent dat de auto zeer strak moet worden afgesteld om een dergelijk hoog niveau van koetswerkondersteuning te bieden. Het resultaat is een auto die iets te stijf is bij lage snelheden, wat ten koste gaat van het comfort. Hoewel het onderstel comfortabeler wordt naarmate het tempo hoger ligt, resulteert de combinatie van een hoog zwaartepunt, een strak afgestelde ophanging en een wielbasis die korter is dan die van de i30 N, in een springerig gevoel dat zeer onaangenaam kan zijn, hoewel het geen afbreuk doet aan het weggedrag. Wel zorgt de erg sportieve afstelling van de voortrein voor kopieerneigingen die soms storend kunnen zijn op vervormd wegdek.

Ook vereist sportief rijden het gebruik van de schakelpaddles, of beter nog, van de pook die overigens in de juiste richting wordt bediend – duwen om terug te schakelen, trekken om op te schakelen. De automatische modus reageert namelijk niet snel genoeg en raakt soms een beetje de kluts kwijt. Onze laatste klacht, dat echter inherent is aan dit koetswerktype, is dat de rijpositie met een hoge zit het plezier een beetje bederft, ook al bieden de stoelen een uitstekende steun.

Hyundai Kona N

Verdict

Met deze Kona N bewijst Hyundai dat het deze badge niet zomaar om marketingredenen in het leven heeft geroepen, maar met de wens een imago op te wekken van een constructeur die in staat is om leuke en performante auto’s te bouwen. De Kona N, die de techniek van de i30 N overneemt, is een vrij uniek aanbod op de markt en is duidelijk de moeite waard. De fysieke transformatie van de kleine cross-over is geslaagd, het chassis is efficiënt en de prestaties zijn hoog. Het rijplezier is tastbaar, maar het rijcomfort betaalt de prijs voor het efficiënte weggedrag. Bovendien is de Kona N een collector's item in wording, want er zullen slechts 120 exemplaren van worden verkocht in België en Luxemburg.

  • Krachtige motor, prestaties
  • Efficiënt en speels onderstel
  • Geslaagde look
  • Springerige ophanging
  • Sturing versnellingsbak in automatische stand
  • Te hoge rijpositie

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Kona

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker