Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jaguar XJR575 – Sportlimousine

Geschreven door Cedric Derese op

Wanneer Jaguar zijn topberline onder handen neemt, dan liggen de verwachtingen hoog. Maak kennis met de XJR575, een sportieve limousine met de drukgevoede V8 uit de F-Type SVR.

Prijs
NB

Het concept

De XJ werd in 2009 gelanceerd en is dus niet meer van de jongste. Wellicht heeft dit Jaguar aangespoord om hem nog een ultieme upgrade te geven met de V8 van de F-Type R. Men zegt weleens dat de beste soep in oude ketels wordt gemaakt.

Wat er verandert

De vijfliter-V8 met mechanische compressor van de XJR ontwikkelt 575 pk en 700 Nm, ofwel 25 pk meer dan vroeger. Die winst is vooral te danken aan een update van de motormapping. De ZF-automaat met acht versnellingen is nog altijd van de partij, terwijl de XJR een pure sportberline blijft met zijn louter op de achterwielen aangedreven onderstel. De andere veranderingen zitten vooral in de nieuwe actieve veiligheidsuitrusting (standaard): automatische noodrem, rijstrookassistentie en vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder.   

Hoe hij rijdt

Net als de ‘normale’ XJ behoudt de XJR575 de pneumatische achterophanging. Het comfort is dus gevrijwaard, ondanks de velgen met een diameter van 20 duim. Qua weggedrag blijkt de XJR opmerkelijk dynamisch en wendbaar als je rekening houdt met zijn imposante afmetingen en gewicht (5,13 meter lang en bijna 1,9 ton). De prestaties zijn adembenemend. 0 tot 100 km/u legt hij af in 4,4 seconden en de (begrensde) topsnelheid bereikt 300 km/u. Om maar te zeggen dat deze XJR575 echte sportwagens van antwoord kan dienen. Op een bochtig parcours waarderen we dat het onderstel een geëngageerde rijstijl aanmoedigt, ongetwijfeld het gevolg van de (standaard) aanwezigheid van het actieve differentieel met beperkte slip. Bij een meer ontspannen rijstijl maakt vooral het rijgemak van deze sportieve berline indruk, net als de zachtheid van zijn V8 met 700 Nm.

Budget & uitrusting  

De XJR575 kost 147.800 euro, met bijna alles inbegrepen. De uitrusting staat natuurlijk op hetzelfde exclusieve niveau als de rest van de auto, maar het blijft altijd mogelijk om enkele persoonlijke accenten toe te voegen tegen meerprijs. De blauwe kleur Velocity, speciaal bedacht voor de XJR575, kost bijvoorbeeld 4.896 euro extra en het satijngrijze Carpathian zelfs 6.638 euro. Het panoramisch dak is dan weer altijd standaard gemonteerd, net als de led-koplampen en de vele camera’s die het parkeren vergemakkelijken.

  

Concurrentie

Zoals wel vaker positioneert Jaguar zich als een ‘budgetvriendelijk’ alternatief voor de Duitse premiummerken. Een BMW M760Li (610 pk) kost 173.950 euro, een Mercedes S63 L AMG (612 pk) 172.546 euro. We geven nog mee dat de XJR575 bij ons de korte wielbasis behoudt in tegenstelling tot zijn concurrenten. Het bewijs dat hij toch vooral probeert om de (rijke) bestuurders te plezieren. Jammer dat Jaguar de XJR575 niet aanbiedt met vierwielaandrijving.  

Ons verdict

De Jaguar XJR575 ondergaat geen grote transformatie in vergelijking met de XJR van weleer (550 pk), maar de 25 extra paarden geven hem wat meer pit. Voor de rest behoudt hij het hoge niveau van verfijning en gaat de uitrusting er nog op vooruit (actieve veiligheid).

  • Dynamisch en leuk weggedrag
  • Behoud van comfort en verfijning
  • Topprestaties
  • Bescheiden geluid van V8
  • Aanzienlijk formaat en gewicht
  • Geen 4WD-versie beschikbaar

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XJ

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker