Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Jeep Compass e-Hybrid (2022) - 48 volt

Geschreven door Dominique Simonet op

De Jeep Compass is er nu ook als e-Hybrid. AutoGids doet de test.

38.430 €

Concept

Net als zijn kleine broertje, de Renegade, krijgt de Compass een volledig nieuwe hybride aandrijving op 48 volt, die een aanvulling vormt op de onlangs gelanceerde plug-inhybrideversie 4xe. Om maar te zeggen dat Jeep kosten noch moeite spaart om zich een deugdzaam imago aan te meten. In vergelijking met de 4xe en zijn grotere batterij valt deze nieuwe Compass e-Hybrid lichter uit, met een minder laag zwaartepunt. Hij is alleen verkrijgbaar met voorwielaandrijving en laat zich met hetzelfde gemak rijden als de klassieke benzine- en dieselversies, mét handhaving van hun precieze en veilige besturing én hun efficiënte rijgedrag.

Rijgedrag

Het typische rijplezier van de Compass wordt zelfs nog versterkt door deze hybridisatie, die in theorie ‘mild’ is, maar wel verder gaat dan een klassiek 48-voltsysteem: bij het vertrekken en bij lage snelheden kan het voertuig namelijk zuiver elektrisch rijden, wat zeer aangenaam blijkt in druk verkeer of bij het uitvoeren van bepaalde manoeuvres en bovendien gepaard gaat met een ontspannende stilte. Naast het extra rijplezier voegt deze hybridisatie ook een beheerst brandstofverbruik toe, zolang je ‘the electric way’ rijdt en dus maximaal anticipeert. Tijdens onze korte testrit van ongeveer 30 kilometer in een (voor)stedelijke omgeving, zonder hellingen, bedroeg ons gemiddelde verbruik 5,8 l/100 km.

De versnellingsbak met dubbele koppeling, die in samenwerking met Magna werd ontwikkeld, is eveneens nieuw. De software die het hele systeem stuurt, is door Stellantis ontworpen om het motorkoppel zo goed mogelijk te beheren naargelang van de rij- en verkeersomstandigheden. Eenzelfde soort aandacht werd besteed aan het remsysteem, om zijn efficiëntie te verhogen bij het regenereren van de kleine batterij, die zelf van de tweede generatie is, ontworpen met hybridisatie in gedachten. Dat alles zorgt in deze Jeep Renegade e-Hybrid voor een bijzonder harmonieuze en eenvoudige rijervaring... net als bij een ‘gewone’ benzineversie, maar dan met een 15 procent lager brandstofverbruik. In de praktijk vertaalde zich dat in een gemiddeld testverbruik van 6,2 l/100 km.

In deze originele hybride wordt de 1,5 liter grote viercilinder-benzinemotor bij het starten bijgestaan door een klein elektrisch systeem, terwijl de elektromotor op 48 volt geïntegreerd is in de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. De Renegade vertoonde een ruwer kantje bij lage snelheden en lage toerentallen, maar in de Compass is het systeem harmonieuzer geïntegreerd, wat mooi aansluit bij zijn karakter.

Verdict

Via het 10,1 duim grote aanraakscherm kun je de energiestromen eventueel volgen en beheren, maar dat is niet nodig, want de Compass e-Hybrid rijdt verbluffend natuurlijk. Alle mogelijke connectiviteit is beschikbaar, net als alle nuttige rijhulpmiddelen. De enige minpuntjes zijn de grillige – en knipperende! – werking van de verkeersbordherkenning en de ietwat nerveuze en autoritaire automatische noodremfunctie.

In dit artikel : Jeep, Jeep Compass

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker