Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Kia Stonic 1.0T 120 MHEV GT-Line - de kracht van verandering?

Geschreven door Olivier Duquesne op

Aan de buitenkant is de facelift van de Stonic nauwelijks zichtbaar, Kia heeft zich vooral gefocust op de motoren van de compacte SUV. Wij rijden met de mildhybride 1.0T met gerobotiseerde versnellingsbak.

Prijs
NB

Concept

Aan de buitenkant zie je nauwelijks dat het om de gefacelifte Kia Stonic gaat. De Koreaanse constructeur monteert andere koplampen (met nieuwe ledlichtsignatuur), verder gaan de koetswerkaanpassingen eigenlijk niet. Ook binnenin blijven de veranderingen beperkt, want veel verder dan grotere schermen gaat de update niet. Het instrumentenbord groeit tot 4,2 duim, de display van de centrale multimediamodule is voortaan 8 duim groot. Het infotainment is voortaan van het type UVO Connect en komt met een draadloze verbinding voor zowel Apple Car Play als Android Auto.

De facelift van de Kia Stonic is vooral van mechanische aard. De dieselmotor verdwijnt uit het aanbod, in de plaats komt een mildhybride oplossing op 48 volt. Het gaat om een 1 liter-driecilinder van 100 of 120 pk die de hulp krijgt van een riemgestuurde starter-alternator die stroom verzamelt in de lithium-polymeerbatterij in de bagagevloer, goed voor een tijdelijke boost van 12 kW/16 pk. 

Test Kia Stonic Facelift 2020 - AutoGids

Rijgedrag

Onze testwagen is een Kia Stonic met 120 pk sterke 1.0 MHEV, gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en uitgevoerd als sportieve GT-Line. Het schakelen mist wat souplesse, maar de elektrische 48V-module compenseert dat gestotter door wat boost te geven wanneer nodig en door de verbrandingsmotor sneller te laten zeilen - desgewenst tot een snelheid van 125 km/u. De elektronica neemt de volledige sturing in handen, maar laat zich wel leiden door de gekozen rijmodus. Kia biedt de keuze tussen Eco, Normal en Sport. Op een gemengd parcours verbruikten we zo'n 7 liter per 100 kilometer. Dat is een anderhalve liter meer dan het beloofde WLTP-normcijfer.

Ook drie jaar na zijn introductie blijft de Kia Stonic overtuigen met zijn dynamische weggedrag, al offer je daar wel wat veer- en zitcomfort voor op. Dat merk je vooral op slechtere wegen, daar de compacte SUV veel van zijn goede manieren verliest.

Test Kia Stonic Facelift 2020 - AutoGids

Verdict

Onder druk van de Europese CO2-boetes heeft Kia de Stonic gezegend met mildhybride technologie. Hoewel het gaat om een relatief eenvoudige oplossing toont de MHEV-versie van de compacte SUV zich zuiniger en pittiger, waardoor de vernieuwde versie naast efficiënter ook leuker rijdt. Het onderstel mocht iets milder en de versnellingsbak wat resoluter, want de transmissie durft al eens stotteren bij slenterverkeer.

 

 

  • Algemene kwaliteitsindruk
  • Efficiëntie MHEV
  • Handige infotainmentmodule
  • Stotterende versnellingsbak
  • Afstelling rijhulpsystemen
  • Hoge kofferdrempel

In dit artikel : KIA, KIA Stonic

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker