Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lancia Delta 1.9 Twinturbo MultiJet

De Lancia Delta bevestigt zijn upmarketambities met de komst van een krachtige diesel onder zijn motorkap: de 1.9 MJET, die met zijn seriële turbo's 190 pk ontwikkelt.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

Met 190 pk en 400 Nm moet de nieuwe 1.9 MJET, die standaard gekoppeld wordt aan een manuele zesversnellingsbak, voldoen aan de verwachtingen van de veeleisende veelrijders. Ondanks zijn originele kleedje rust de Lancia Delta op een bekende basis. Meer bepaald die van zijn neef, de Fiat Bravo, waarvan hij het grootste deel van de ophanging, inclusief de sporen overneemt. Om het verschil te maken kreeg de Lancia echter een 10 centimeter langere wielbasis, wat de binnenruimte natuurlijk volop ten goede komt.

Rijgedrag: 140/200

Dankzij twee in serie gemonteerde turbo's (een kleine en een grote, allebei met een vaste geometrie) levert de 1.9-biturbodiesel 190 pk bij 4.000 o/m en 400 Nm bij 2.000 o/m. Hij onderscheidt zich door zijn opmerkelijke soepelheid en zijn haast ogenblikkelijke respons, ongeacht het toerental waarop je hem aanspreekt. Vreemd genoeg heeft hij alleen recht op een manuele zesversnellingsbak (terwijl de GM-modellen met dezelfde motor uitgerust kunnen worden met een automaat), die bovendien niet echt aangenaam te bedienen is. De elektrische stuurbekrachtiging biedt maar weinig feedback, maar niet in die mate dat het echt storend is.

Veiligheid: 156/200

Het remsysteem is volledig overgenomen van de 2.0 MJET en kwijt zich perfect van zijn taak. De Delta, die op het onderstel van de Fiat Bravo staat, maar een 10 centimeter langere wielbasis heeft, is qua weggedrag wat rustiger dan zijn neef. Deze Lancia, die zich altijd stabiel en geruststellend gedraagt, zowel in flauwe als in scherpe, kort op elkaar volgende bochten, kan bovendien rekenen op zijn standaard ESP om op koers te blijven. Ongeacht het uitrustingsniveau heeft iedere Delta standaard zeven airbags (frontale en laterale exemplaren, gordijnkussens en een knieairbag voor de bestuurder).

Comfort: 148/200

In vergelijking met die van de Fiat Bravo blijkt de ophanging van de Delta toegeeflijker voor de inzittenden. Jammer dat die het echter moeten stellen met te harde en slecht ontworpen stoelen, die alles bij elkaar weinig comfortabel zijn. De beschikbare ruimte voorin is goed, terwijl die achterin ongetwijfeld deel uitmaakt van de troeven van het model.Alle versies van de Delta 1.9 MJET 190 hebben recht op een automatische airco met afzonderlijke temperatuurzones voor de bestuurder en de passagier.

Functionaliteit: 152/200

De zeer originele stijl van de Delta heeft zijn voor- en zijn nadelen. Op de instap voor de inzittenden is niets aan te merken, maar de toegankelijkheid van de koffer had wat meer aandacht verdiend, want de erg hoge drempel bemoeilijkt het in- en uitladen. Jammer, want het koffervolume is met 380 liter (of zelfs 465 liter met de achterbank naar voren geschoven) meer dan behoorlijk... Het interieur biedt voldoende opbergmogelijkheden en de standaarduitrusting is uitgebreid, tenminste vanaf het tweede niveau, Oro, dat in feite het eerste is waarmee de 1.9 MJET 190 beschikbaar is.

Budget: 148/200

Gezien het beschikbare vermogen en de betere prestaties kwam de 1.9 MJET 190 zuinig uit de hoek door minder te verstoken dan de 2.0 MJET. Ons testgemiddelde van 7,2 l/100 km leek ons in ieder geval erg gunstig. En met een lichte voet zijn we er zelfs in geslaagd om onder de 6 liter te raken, wat in combinatie met een tankinhoud van 58 liter goed is voor een rijbereik van 900 kilometer. De garantie bedraagt drie jaar, terwijl de auto om de 35.000 kilometer op onderhoud moet. Dat is beter dan wat de concurrentie over het algemeen biedt.

Besluit: 744/1000

Met deze nieuwe 1.9-biturbodiesel van 190 pk en 400 Nm mikt de Lancia Delta duidelijk op de top in het segment van de middenklassers, en wil hij terloops ook wat marktaandeel inpalmen van de berlines (en -breaks) van het segment daarboven. En we moeten toegeven: dit is een verleidelijke cocktail. De motor, die bijzonder soepel en gewillig is bij lage toeren, heeft heel wat te bieden (prestaties, verbruik) en vergroot tegelijkertijd het dagelijkse rijplezier en comfort. Jammer genoeg kampt deze mooie Italiaan nog altijd met enkele lacunes, waardoor hij naar onze mening niet echt een niveau kan opklimmen.We denken bijvoorbeeld aan het discutabele comfort van de stoelen, de afwerking die toch nog beter kan, en het ontbreken van een automaat... Maar om de grootste sceptici over de streep te trekken kan deze middenklasse-Lancia wel rekenen op zijn ongeëvenaarde en originele stijl en biedt hij op dit gammaen vermogensniveau vrij veel auto voor zijn geld.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Lancia Delta 1.9 MJET 190 nalezen in AutoGids 771 van 13/5/2009.

  • Soepele en gewillige motor
  • Beperkt verbruik
  • Riante binnenruimte
  • Algemeen rijcomfort
  • Standaarduitrusting en opties
  • Originele look
  • Comfort en steun van de stoelen
  • Onaangenaam schakelende versnellingsbakbediening
  • Zicht schuin voor- en achteruit
  • Wat afwerkingsdetails
  • Geen automaat verkrijgbaar

In dit artikel : Lancia, Lancia Delta

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker