Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lancia Delta 2.0 MJET

Vergeet de bloedsnelle Integrale-versie van de eerste Delta. De derde generatie van de berline, die cruciaal is voor het overleven van Lancia, verandert radicaal van strategie.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

De koetswerklengte van deze nieuwe middenklasser bedraagt 4,52 meter. Die lengte is grotendeels te danken aan de riante wielbasis van 2,7 meter (10 centimeter langer dan die van de Bravo), die een buitengewone hoeveelheid binnenruimte garandeert, vooral achterin. Het interieur is bovendien erg moduleerbaar dankzij de verschuifbare achterbank (over 8 centimeter), die standaard is op alle versies. Gezien de ?luxueuze? positionering van het merk is het interieur bijzonder verzorgd, vooral dan wat betreft de materiaal- en kleurkeuze, maar ook wat betreft de beschikbare uitrusting. Technisch is de Delta uiteraard rechtstreeks afgeleid van de Fiat Bravo. Hij neemt er de ophangingssystemen van over, net zoals het motorenpalet, met dat verschil dat zijn hogere marktpositionering hem toch een kleine voorsprong oplevert.

Rijden: 136/200

Met zijn 165 pk en vooral 360 Nm zet de nieuwe 2.0 Mjet verbazende prestaties neer. In de praktijk onderscheidt hij zich bovendien door zijn erg romige en elastische karakter, zelfs al komt hij wat daadkracht te kort onder 2.000 o/m. Deze viercilinder wordt hier gekoppeld aan een nieuwe manuele zesversnellingsbak waarvan de pook niet uitzonderlijk goed geleid is (lange schakelwegen), maar waarvan de spreiding perfect aangepast lijkt aan de kilometervreterroeping van de Delta. De elektrische bekrachtiging werkt samen met het ESP om lichte bewegingen in het stuur te veroorzaken.

Veiligheid: 156/200

De remmen zijn krachtig vanaf de eerste centimeters dat je het pedaal intrapt, met als gevolg dat het veel vertrouwen wekt bij de gebruiker. Die kan bovendien profiteren van het uithoudingsvermogen van het systeem. Het weggedrag is dat van een berline met gezinsroeping, dus zonder verrassingen. De Delta rijdt gezond, maar is door zijn grote wielbasis uiteraard niet overdreven snedig. Wel vertoont hij in alle omstandigheden een stabiel gedrag, temeer omdat het ESP standaard een oogje in het zeil houdt. Ondanks het beschikbare koppel wordt de trekkracht onder controle gehouden. Leddagrijlichten en een knieairbag voor de bestuurder zijn standaard.

Comfort: 152/200

Het comfort binnenin is erg aangenaam, met name door een ophanging die wegoneffenheden goed opvangt, maar ook dankzij een erg geslaagde geluiddemping. Het is alleen jammer dat de stoelen zo hard zijn en zijdelingse steun missen. De beenruimte achterin blijkt een van de sterke punten van het model, dankzij de combinatie van een lange wielbasis (2,7 meter) met een verschuifbare achterbank, waardoor je de ruimte kunt aanpassen aan de behoeften. Een airco is al standaard vanaf de basisversie.

Functionaliteit: 152/200

Het buitengewoon grote koetswerk van de Delta geeft hem een doorslaggevend voordeel op het vlak van binnenruimte. De instap is zowel voor- als achterin gemakkelijk, dankzij deuren die erg wijd openzwaaien, terwijl de kofferinhoud voldoet en moduleerbaar is dankzij een achterbank op rails. De laaddrempel is daarentegen te hoog, maar als optie biedt Lancia een dubbele laadvloer aan die vermijdt dat je voorwerpen in de koffer moet laten vallen. De instrumenten zijn compleet vanaf het eerste niveau, net zoals de standaarduitrusting.

Budget: 140/200

De tweeliter doet de reputatie van de MJET-motoren alle eer aan door een gemiddeld verbruik te laten optekenen van 7,2 l/100 km, wat een rijbereik van meer dan 800 kilometer oplevert. Wanneer je het tempo opdrijft, groeit logischerwijze ook de dorst, maar nooit in overdreven mate (8,0 l/100 km). Het garantieprogramma is klassiek, maar als optie bestaan er verschillende uitbreidingsmogelijkheden. De ruime en comfortabele Delta geniet een erg gunstige marktpositionering dankzij een perfect verdedigbare verhouding prijs-uitrusting in het middenklassesegment.

Totaalscore: 736/1000

Tijd voor redelijkheid. Dat is het adagium waar de Delta III naar streeft en dat hem het sportieve DNA van zijn voorgangers doet verloochenen ten voordele van een nieuwe genetische code die rond veelzijdigheid en rijcomfort draait. Een formule die naarmate het aantal gereden kilometers toeneemt (wanneer de rouwperiode omwille van de bruisende Integrale eenmaal achter de rug is ), weet te verleiden. Als gezinsberline in hart en nieren profileert de Delta zich als een perfect coherent model dat uitpakt met een binnenruimte zonder vergelijk, reële comfortkwaliteiten en een behoorlijk verleidelijke verhouding prijs-uitrusting. In die context zou ook de nieuwe MJET-motorenfamilie ? waaronder de hier geteste 2.0 van 165 pk ? zijn steentje moeten bijdragen dankzij een verhouding prestaties-verbruik die volledig bijdetijds is. Uiteindelijk hangt het er alleen van af of je houdt van de erg persoonlijke stijl. Maar dat is een ander verhaal...

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Lancia Delta 2.0 MJET nalezen in AutoGids 752 20/08/2008.

In dit artikel : Lancia, Lancia Delta

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker