Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Range Rover Velar - De GT onder de SUV’s

Geschreven door Tony Verhelle op

Land Rover vult het gat dat er nog was in zijn gamma tussen Evoque en Range Rover Sport op met de Velar, die zijn onderstel deelt met de Jaguar F-Pace. Door zijn looks, zijn aankleding en vooral zijn terreincapaciteiten richt hij zich toch tot een ander publiek.

Het Concept

De Velar is geheel nieuw voor Range Rover en het vierde model in het aanbod van de luxepoot van Land Rover, naast Evoque, Range Rover Sport en de klassieke, grote Range Rover. Met een lengte van zo’n 4,8 m en een wielbasis van 2,87 m schurkt de Velar een stuk dichter aan tegen de Range Rover Sport dan dat hij aanleunt bij de Evoque. Het onderstel deelt hij met de F-Pace, maar Land Rover wil hem anders positioneren, minder sportief, meer echte terreinwagen, maar dan een die ook op het kasteelbordes de blikken naar zicht toe trekt.

Velar als naam komt van het oorspronkelijke Range Rover prototype (1969) dat toen vele testkilometers afmaalde onder die mysterieuze naam om de komst van de echte Range Rover (later uitgebouwd tot een heel gamma) geheim te houden.

  • GT-comfort en rijplezier
  • Terreincapaciteiten
  • Looks
  • Weinig voetruimte achterin
  • Niet goedkoop
  • Interieuraankleding soms overdadig

Wat is nieuw?

Zowat alles. De Velar pakt uit met gestrekte lijnen en een bijna-coupé look die vele mensen doet opkijken. Een opvallende toets zijn de deurkrukken die in het koetswerk verdwijnen wanneer de wagen is afgesloten, stilstaand of rijdend. De interieurdesigners hebben zich bij deze opvallende maar tegelijk cleane (less is more-)look proberen aan te sluiten door een typisch Range Rover-interieur aan te bieden dat tegelijkertijd vernieuwend is door een bedieningsconcept dat nog nauwelijks knoppen of schakelaars telt. Alles wordt gestuurd via twee grote schermen op de centrale console, in de hoop dat al deze topelektronica blijft werken, want anders zit je wel in de problemen.

We zeiden al dat het onderstel identiek is met de F-Pace van Jaguar, terwijl ook de aandrijving gelijkloopt, met dit verschil dat alle Velars vierwielaangedreven zijn, noblesse oblige. Vanaf zijn verkoopsstart volgende maand zal de Velar te krijgen zijn met 3 benzinemotorisaties en 3 dieselkrachtbronnen. De Ingenium viercilinder turbobenzine levert ofwel 250 of 300 pk, de V6 compressor van 3 liter is de topmotor met 380 pk. Bij de diesels vinden we de Ingenium tweeliter zelfontbrander als 180 en 240 pk variant met als topmodel de 300 pk sterke drieliter V6 turobdiesel. Uiteraard worden permanent de vier wielen aangedreven, de drieliters V6 hebben standaard regelbare luchtvering (optie op de andere modellen), alle Velars zijn standaard voorzien van adaptieve demping. Om zijn al stevige terreincapaciteiten nog te verbeteren kan de Velar ook voorzien worden van onder meer Terrain Response 2 en All Terrain Progress Control, gesofisticeerde stuursystemen die Range Rover heeft uitgekiend om terreinrijden zo makkelijk en toch ook zo functioneel mogelijk te maken.

Hoe rijdt hij?

Tijdens onze eerste kennismaking had Range Rover zijn twee topmodellen naar midden Noorwegen verscheept, ook qua aankleding. Voor wat het interieur betreft, was dit soms een beetje over the top, want als we 5 verschillende bekledingen of motieven in één vlak zien, de materialen mogen nog zo luxueus zijn, dan is dat wel te veel van het goede.

Range Rover positioneert zijn Velar volgens ons terecht niet als sportief model (die rol is de Range Rover Sport toegedicht), maar we moeten u bekennen dat we liever met de Velar op pad zijn. Hij mag dan al geen lichtgewicht zijn, toch voelt hij bij het rijden lichter, levendiger en alerter aan dan zijn grotere stalgenoot en met de topmotorisaties weet hij ook menig sportieveling bij te benen, maar daar ligt niet echt zijn roeping. Als u ons vraagt met welke auto we bijvoorbeeld in een trek van de Noordkaap naar Gibraltar willen rijden, zou de Velar mee bovenaan de lijst staan. We zien hem werkelijk als de Gran Turismo van de middenklasse SUV’s, gemaakt voor lange trajecten in het grootste comfort en met de mogelijkheid om onderweg, gewild of genoodzaakt, gebaande paden te kunne verlaten in alle gemoedsrust.

Binnenin straalt hij diezelfde luxueuze maar ook gemoedelijke sfeer uit, met erg comfortabele stoelen en een design om u tegen te zeggen. De interface om info te verzamelen, heel de auto te bedienen en ook de connectiviteit met de buitenwereld te garanderen, zal voor sommigen misschien wat te ingewikkeld overkomen. Plaats is er ook voldoende, maar met zo’n wielbasis hadden we achterin toch nog iets meer verwacht, vooral omdat de voetruimte voor de achterpassagiers te beperkt is.

Wat kost hij?

Met een instapprijs van 57.300 euro voor de P250 benzine of de D180 diesel in basislivrei is de Velar zeker geen goedkope aanbieding. Naast de standaardversie  is er de sportiever ogende R-Dynamic lijn met enkele uiterlijke en innerlijke verschillen. Van beide lijnen zijn naast de basis-outfit ook 3 luxueuzere uitvoeringen verkrijgbaar, S , SE  en HSE, waardoor de prijs voor een topmotorisatie in HSE-kleedje tot boven de 90.000 kan oplopen. Van die twee topmotorisaties is naar goede JLR-gewoonte ook nog een First Edition uitgave te koop met alles erop en eraan, maar die komt dan wel op zo’n 110.000 euro. Geen peulenschil…

Wie zijn de concurrenten?

Er zijn er steeds meer gezien de nog steeds groeiende populariteit van de SUV (en zeker de middenklasse-SUV) op de automarkt. Gezien de prijskaartjes moeten wie die concurrentie eerder in het premiumsegment gaan zoeken en dan stuiten we, naast de concurrentie uit eigen huis vanwege de Jaguar F-Pace, in eerste instantie op de grote Duitse drie, met de Audi Q5, de BMW X3 (heel binnenkort komt de nieuwe op de markt) en de Mercedes GLC, met deze verduidelijking dat de Velar zich door zijn grootte aan de bovenkant van dit middenklasse-segment situeert. Daarnaast zijn er vooral de Alfa Romeo Stelvio, de Porsche Macan en de eveneens splinternieuwe Volvo XC60 als mogelijke concurrenten.

ONS VERDICT

Met de Velar heeft Range Rover een prima nieuw product afgeleverd. Hij rijdt bijzonder comfortabel, heeft een uitstekend weggedrag en behoudt de terreincapaciteiten van alle Land Rover producten, wat een bijkomende troef is. Goedkoop is hij dan weer niet en de aankleding mag voor ons iets homogener, terwijl de achterpassagiers beter geen te grote voeten hebben, want dan komen ze in de problemen. Maar als we zelf mogen rijden en we heb een heel lange afstand af te leggen, staat hij zeker bovenaan ons wenslijstje. Nu nog sparen…

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker