Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Range Rover SVAutobiography Dynamic

Geschreven door Tony Verhelle op

Van zijn topmodel in het Range Rover-gamma, de SVAutobiography, zal de constructeur vanaf nu twee versies aanbieden. Bij de comfortgerichte uitvoering met lange wielbasis voegt zich nu een sportievere versie op de normale wielbasis, Dynamic geheten.

Prijs
NB

Het concept

De huidige Range Rover is sinds 2013 op de markt en blijft het vlaggenschip van het Engelse merk dat bekend staat om zijn SUV’s die ook echte terreinwagens (kunnen) zijn. Een Range Rover staat echter net zo goed op het bordes van een (koninklijk) paleis als in de wijde natuur. Daarenboven is de markt  van de SUV’s booming, ook in de hoogste regionen. Om ook zijn deel van dit high end stuk van de markt te kunnen opeisen richtte Jaguar Land Rover onder meer SVO op, voor Special Vehicle Operations, zowat de tegenhanger van M bij BMW of AMG bij Mercedes. Voor wat de Range Rover betreft, uit dit zich in de topversies SVAutobiography.

  • Looks
  • Prestaties
  • Algemeen comfort
  • Fors prijskaartje
  • Stuggere ophanging
  • Serieuze dorst

Wat is nieuw?

Tot nog toe was er enkel een versie met verlengde wielbasis van de Range Rover die een ommetje maakte langs de ateliers van Special Vehicles om er als SVAutobiography uit te komen (beschikbaar met alle motoren). De auto richt zich in eerste instantie op mensen die gereden willen/kunnen worden, vandaar ook het vorstelijke plaatsaanbod achterin en een ophanging die in de eerste plaats op comfort is afgestemd, net als het superluxueuze interieur uiteraard. Maar bij Range Rover was men er zich van bewust dat er ook “zelfrijders” zijn die het neusje van de zalm willen, maar ook iets dynamischer rijdend dan de versie met lange wielbasis. Daarvoor is er nu de SVAutobiography Dynamic-uitvoering van Range Rover’s vlaggenschip, met lichte retouches aan het uiterlijk (een meer uitgesproken sportkit komt als optie binnenkort beschikbaar), een nog steeds superluxueus maar wat sportiever aangekleed interieur, maar ook de krachtigste (550 pk-)versie van de 5-liter V8 met compressor en vrij ingrijpende wijzigingen aan de ophanging.

Hoe rijdt hij?

We reden met de nieuweling over Engelse motorways en (vooral) smalle country roads, met het stuur aan de verkeerde kant, dus enige voorzichtigheid was geboden. Qua vermogen en koppel (680 Nm) is er uiteraard geen enkel probleem, het ondanks de alu structuur toch zo’n 2,5 ton wegend gevaarte trekt in iets meer dan 5 seconden op tot 100 km/h. In vergelijking tot de “normale” versie reageert de Dynamic alerter, maar ook stugger en hoekiger op wegoneffenheden, maar het stuurgevoel is wel beter (directer). De stoelen zitten zeer goed maar zijn ook wat stijver dan die in de “luxeversie” en aangezien het hier om de gewone wielbasis gaat is er achterin een stuk minder plaats voor de benen maar blijft het toch meer dan behoorlijk. De V8-motor met compressor is een juweeltje, ook hier laat hij zich geluidsgewijs van zijn beste kant zien (hoewel minder uitgesproken dan op een Range Rover Sport SVR), maar een mussendorst kan je hem moeilijk verwijten. Afhankelijk van de rechtervoet mag je rekenen op een verbruik tussen 12 en 20 liter of meer per 100 km.

Wat kost hij?

Afgezien van de technische verschillen gaan de SVAutobiography exemplaren dus langs voor een speciale behandeling bij de SVO-afdeling en dat laat zich betalen. Zo zal een SVAutobiography Dynamic-versie u standaard zo’n 32.000 euro meer kosten dan de normale Autobiography (169.700 tegen 137.800 euro) en dan is hij nog niet bij “Bespoke” langs geweest, het programma met speciale uitrustingen en bekledingen dat ook door SVO wordt verzorgd. Je merkt dat hier duidelijk op een ander publiek wordt gemikt, klanten waarvoor de prijs zeker niet op de eerste plaats komt, wel de mogelijkheid om met een hoogst persoonlijke, geïndividualiseerde auto te rijden.

De concurrenten

De Range Rover-afdeling van Land Rover bekleedde tot voor kort een unieke positie in het segment van de luxe-SUV’s en dat legde het merk geen windeieren. Concurrenten zagen dat succes met toenemende ergernis aan en schieten meer dan ooit in actie. BMW reageert met de M-versies van zijn X-5 en met zijn komende X7, Audi denkt naast de SQ7 aan een Q9, Mercedes mikt met zijn AMG-versies op ditzelfde cliënteel en Porsche komt binnenkort met een nog sportievere en/of luxueuzere Cayenne op de proppen, terwijl van de bovenkant uit Bentley en Rolls-Royce met Bentayga en (binnenkort) Cullinan hun eigen super-SUV zullen aanbieden. Tijd om zelf te reageren vonden ze dus bij Land Rover, vandaar dat ze hun topmodellen ook desgewenst bij SVO kunnen langs sturen. Er staat daarbij nauwelijks een limiet op de verbeelding van die veeleisende klanten, de prijskaartjes zijn navenant.

Ons verdict

De SVAutobiography Dynamic is een welkome aanvulling bovenaan het Range Rover-gamma voor die mensen die (meer) zelf rijden en ook Range Rover’s grootste wat dynamischer willen. Zij boeten daarbij wel in aan het geroemde comfort van de klassieke Range Rover en de passage bij Special Vehicle Operations laat ook de portemonne niet onberoerd. Maar in de wedloop daar helemaal bovenaan naar steeds meer, sneller, beter en altijd maar specialer heeft deze meest sportieve Range Rover wel degelijk zijn plaats.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker