Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Maserati Levante 2019: In afwachting van…

Geschreven door Xavier Daffe op

In het kielzog van de Ghibli heeft de SUV Levante sterk bijgedragen tot de verkoopcijfers van Maserati, die tot nu toe vertrouwelijk bleven. Hij krijgt nu een (zeer lichte) upgrade, maar het echte offensief volgt pas later.

Prijs
NB

Het concept

Vandaag kun je gewoon niet langer zonder een SUV, zelfs wanneer je een befaamd sportwagenmerk bent. Lamborghini trad onlangs toe tot het segment en Ferrari wacht net als Aston Martin op zijn beurt. Het is nu eenmaal zo. En des te beter als zo’n SUV een historisch merk zoals Maserati toelaat om te blijven bestaan, te groeien en de omslag te maken naar elektrische en hybride aandrijving met al bij al beperkte middelen. Het is nog even wachten op een compactere SUV die midden volgend jaar verwacht wordt en voorbestemd is om de Porsche Macan uit te dagen. Er staat dus heel wat te gebeuren. Maar voor het zover is, moeten we ons tevredenstellen met een evolutie van enkele details in het huidige Levante-gamma.

Wat er verandert

In de marge van de recente presentaties van de Levante Trofeo op het salon van New York en de GTS tijdens het Festival of Speed in Goodwood (zie kader), krijgen de basis-Levante en de S-versie enkele updates voor modeljaar 2019. Niets fundamenteels overigens, want de mechaniek (motor, versnellingsbak en ophanging) verandert niet. De 3.0 V6-biturbo voldoet uiteraard aan de Euro 6c-norm. Hij bestaat nog altijd in een versie met 350 pk/500 Nm voor de Levante en 430 pk/580 Nm (500 Nm in de Normal-stand) voor de S. Naast deze twee ‘edele’ motoren (alleen al omdat ze samen met Ferrari ontwikkeld werden), keert ook de 3.0-diesel van VM Motori met 275 pk/600 Nm terug.

Een ‘grote’ nieuwigheid is dan weer de ZF-automaat met acht versnellingen die de drie motorversies gemeenschappelijk hebben. Die krijgt … een nieuwe schakelhendel. De Q4-vierwielaandrijving is trouwens nog altijd van de partij. In normaal weer stuurt hij 100 procent van het koppel alleen naar de achterwielen. De centrale elektronische koppeling bedient indien nodig ook de voorwielen in een variabele verhouding van hoogstens 50/50, in functie van de gekozen rijmodus en de wegomstandigheden. Het geheel wordt standaard aangevuld met een zelfsper achteraan (25 procent in neutrale stand, 35 procent onder belasting) en een vectoriële koppelverdeling via de achterremmen, ingeschakeld in de Sport-modus.

Hoe hij rijdt

De afwerkingen GranSport en GranLusso onderscheiden zich alleen door uiterlijke elementen (voor- en achterbumpers, diffuser, dakspoiler, …), een andere interieursfeer en zetels die in de GranSport het lichaam nog meer omsluiten. Ongeacht de gekozen versie, blijft de Levante (S) een dynamische SUV om te besturen. ‘Responsief’, zouden de Italianen zeggen. En ook wat buitensporig, alleen al door het geluid dat de V6 tentoonspreidt. Dan hebben we het over de benzineversie. Het geluid van de diesel is goed gedempt bij constante toeren, maar je hoort het wel in overgangsfases, vooral onder belasting.

De pneumatische ophanging met gestuurde dempers zorgt voor een zacht wegcontact. Dat is aangenaam in gebruik door het comfort. Het is ook nauwkeurig en communicatief, terwijl koetswerkbewegingen goed beheerst worden. Voor een SUV is dat geen evidentie. Het typische onderstuur van een forse auto met hoog zwaartepunt wordt voldoende afgeremd, zodat de voortrein bochten kan aansnijden zonder snel verzadigd te geraken. Dat zorgt de facto voor een zekere rijdynamiek. Een lagere en lichtere berline (of nog beter: een coupé) met dezelfde ingrediënten scoort uiteraard nog veel beter. Maar dat is een andere discussie.

Budget

De prijzen variëren van 76.000 tot 105.800 euro, een vork die vergelijkbaar is met die van even krachtige concurrenten à la Porsche Cayenne. Wel is de Levante iets minder ruim vanbinnen dan die Porsche. Maserati wil zijn SUV nu ook hoger positioneren, met de introductie van twee nieuwe varianten: de Trofeo (590 pk) en de GTS (550 pk), bedoeld als rechtstreekse tegenhanger voor de Cayenne GTS en Turbo.

Ons verdict 

Laten we eerlijk zijn: de evolutie van het Levante-gamma voor 2019 is beperkt en puur cosmetisch, al werd de connectiviteit herzien en doen full-ledlichten met matrixtechnologie hun intrede. Het mechanisch geheel veranderde niet en de hele operatie is vooral bedoeld om nog eens onder de aandacht te komen, in afwachting van de echte nieuwigheden volgend jaar: de Trofeo- en GTS-versies en natuurlijk de compacte SUV, die zich nu al opwerpt als een rivaal voor de Macan. Iets om naar uit te kijken

  • Temperamentvolle SUV
  • Inschikkelijk én nauwkeurig onderstel
  • Samenspel motor-versnellingsbak
  • Bescheiden update
  • Kwaliteitsindruk kan beter
  • Hoog verbruik en CO2-uitstoot

In dit artikel : Maserati, Maserati Levante

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker