Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes GLE: met de stroom mee

Geschreven door Bert Troubleyn op

De Mercedes ML krijgt een facelift, een nieuwe naam en een fiscaal gunstige plug-inhybride-versie. Die GLE 500e komt de degens kruisen met de BMW X5 40e en de Porsche Cayenne S E-Hybrid.

Prijs
NB

Mercedes’ volledig nieuwe naamgevingstrategie is ingevoerd op het moment dat de ML een facelift nodig had, dus die heeft meteen van de gelegenheid geprofiteerd om zich qua naam te conformeren aan de rest van het gamma. Alle SUV’s (met uitzondering van de stokoude, maar nog steeds charmante G-Klasse) hebben voortaan een naam die begint met de letters GL: GLA voor de verhoogde A-Klasse, GLC voor de opvolger van de GLK, GLE voor de vroegere ML dus, GL voor de full size zevenzitskolos en tegen 2016 GLS voor een nog groter model dat door Mercedes wordt omschreven als “de S-Klasse onder de SUV’s” – samen met de Bentley Bentayga komen dus ook de Duitsers de alleenheerschappij van de Range Rover op proef stellen.

De nieuwe naam brengt uiterlijk in elk geval weinig nieuws voor de GLE. Jawel, de bumpers en lichtblokken zijn hertekend en in het interieur is een groter multimediascherm ingebouwd, maar dat is het zo’n beetje. Op de middentunnel is een nieuwe draaiknop ingewerkt, van het Dynamic Select. Daarmee kun je allerlei rijparameters bepalen volgens de programma’s Comfort, Slippery (glad wegdek) en Sport. Een vierde programma, Individual, maakt dat je allerlei zaken zelf naar wens kunt confi gureren. De GLE’s met luchtvering (optie of standaard afhankelijk van de motor) krijgen een vijfde programma, Off -Road, dat de veren omhoogkrikt in het terrein om de bodemvrijheid te vergroten tot 258 milli-meter. Er is nog een zesde stand, Off -Road+, maar die krijg je enkel wanneer je het optionele On & Off -Road Pakket bestelt, met een reductiebak, een vergrendelbaar middendifferentieel, een beschermde onderkant en een verstevigde aandrijflijn.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker