Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mini John Cooper Works GP: hard tegen onzacht

Geschreven door Klaas Janssens op

Voor sommigen is de Mini John Cooper Works al behoorlijk hardcore, maar er zijn er altijd voor wie het gerust nog wat meer mag zijn. Voor hen doet deze GP er nog een schepje bovenop.

Bij de lancering van de moderne Mini vergeleek BMW het weggedrag van de modieuze stadswagen met dat van een kart. Een ietwat bij de haren getrokken marketingclaim, maar sturen deed hij als de beste. Hoewel de Mini steeds groter en comfortabeler werd, bleef het rijplezier bij elke generatiewissel overeind. Om dat dynamische potentieel in de fluorescente verf te zetten, komt Oxford aanzetten met de GP. Het gaat om een nog wildere variant van de zo al onstuimige John Cooper Works, die alle ballast overboord gooit in zijn streven naar pure en onversneden sensaties. Het recept is vergelijkbaar met dat van de Mégane R.S. Trophy-R: de GP combineert een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk en een gestript interieur met een radicale set-up van het onderstel. Maar anders dan Renault Sport neemt Mini ook de motor onder handen. Tussen de voorwielen komt de turbobenzine van de BMW M135i te liggen; een 306 pk en 450 Nm sterke tweeliter die de voorwielen aandrijft via een mechanisch sperdifferentieel.

In dit artikel : MINI, MINI Mini

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars