Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Mokka 1.4 T 4x4

In zijn eeuwige zoektocht naar meer afzet gaat Opel nieuwe niches verkennen. Het jongste wapen in de expansiestrategie van het Duitse merk is de Mokka, een subcompacte softroader met Chevrolet-roots.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.00 /20

Met zijn lengte van 4,28 meter valt de Mokka een beetje tussen het Ben het C-segment in. Daarmee krijgt hij af te rekenen met concurrenten als de Citroën C4 Aircross (4,34 meter, net zoals zijn bloedbroeders Peugeot 4008 en Mitsubishi ASX) en de Skoda Yeti (4,22 meter) en valt hij tussen de Nissan Juke (4,13 meter) en Qashqai (4,31 meter) in. Verrassend genoeg is ook de Toyota RAV4 maar 3 centimeter langer, maar met zijn breedte van 1,81 meter (tegenover 1,77 meter voor de Mokka) is die wel 'dikker'.
Minder voor de hand liggende rivalen zijn de Dacia Duster (4,31 meter, maar wel 1,82 meter breed), die zijn prijskaartje als voordeel heeft, maar veel minder uitrusting en vermogen biedt, en de Mini Countryman, die weliswaar veel compacter (4,09 meter) én veel minder goed uitgerust is, maar een ijzersterk imago geniet. Een dichtbevolkt segment dus, dat binnenkort nog drukker wordt, want ook Fiat, Ford, Jeep, Peugeot, Seat en zelfs Audi en Mercedes hebben duidelijk gemaakt dat ze er hun kans zullen komen wagen.

Aandrijfgeheel: 112/160

De 1.4 T is geen ultramoderne motor en loopt ook niet over van de levenslust, maar hij kwijt zich behoorlijk van zijn taak en maakt dat de Mokka gemakkelijk zijn plaats kan opeisen in ons drukke verkeer. Hij heeft ook de verdienste dat zijn verbruik redelijk ongevoelig is voor de omstandigheden, en gezien de stroomlijn en de vierwielaandrijving is hij vrij spaarzaam. De versnellingsbak schakelt wat rubberachtig, met lange schakelwegen, maar de spreiding is oordeelkundig gekozen.

Wegligging: 110/160

De Mokka rijdt perfect stabiel in een rechte lijn en vertoont doorgaans een braaf, onderstuurd weggedrag. Enkel bij erg snel genomen lange bochten kan hij wat 'zoekerig' reageren op lastwissels, zonder daarom ooit gevaarlijk te worden. De vierwielaandrijving garandeert doorgaans een probleemloze trekkracht, al verslikt ze zich af en toe. Het stuur blinkt niet uit door zijn feedback, maar is wel precies. De remmen zijn voldoende krachtig, alleen voelt het pedaal erg sponzig aan.

Veiligheid: 144/200

De Mokka krijgt standaard heel wat elektronische rijhulpmiddelen mee, zoals een ESP, een wegrijhulp voor op hellingen, een afdaalhulp en koproldetectie. Ook de passieve veiligheid lijkt in orde, al heeft EuroNCAP zich daarover nog niet uitgelaten. Het optionele Opel Eye, dat slechts 600 euro kost, verenigt heel wat veiligheidsfuncties, zoals een afstandswaarschuwing, spoorassistentie en verkeersbordherkenning. Een groot gebrek is het zicht rondom.

Comfort: 140/200

Door de dikke antirolstangen en stugge veren rijdt de Mokka niet boterzacht, maar daaruit mag u niet afleiden dat hij ondraaglijk hard zou zijn. De optionele AGR-voorstoelen zitten uitstekend, de achterbank steunt iets minder goed. Wel is er voldoende ruimte voor vier inzittenden én bagage. De geluiddemping is degelijk, zeker gezien het feit dat onze auto op licht lawaaierige winterbanden stond, maar bij hogere snelheden steken stroomlijngeluiden de kop op.

Functionaliteit: 115/160

Door de zitting op heuphoogte gaat het instappen vrij eenvoudig, maar bij het uitstappen moet je oppassen dat je niet met je broekspijpen over de vuile deurdorpels schuurt. Het interieur zit vol praktische bergvakjes en in het hoogste uitrustingsniveau Cosmo krijg je er zelfs een 230-voltaansluiting bij. De moduleerbaarheid blijft beperkt tot een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, maar de koffer is behoorlijk ruim gezien de buitenafmetingen van de auto.

Budget: 77/120

De Mokka is geen koopje, zeker niet deze 1.4 T, maar dat komt onder meer omdat hij standaard vierwielaangedreven is. Met een dieselmotor kost hij trouwens nog meer... De uitrusting is relatief volledig en de optieprijzen zijn zeer redelijk. De benzinemotor is gemiddeld zuinig en onderscheidt zich door zijn relatieve ongevoeligheid voor de rijstijl. Het segment van de (sub)compacte SUV's is in volle ontwikkeling en de inruilwaarde zal de komende jaren dus niet al te snel zakken.

Besluit: 698/1000

Wie voor een (sub)compacte SUV kiest, valt vooral voor zijn uiterlijk en verwacht (hopelijk) geen terreinvaardigheden, want die heeft de Mokka nauwelijks. Hij ziet er echter wel uit zoals je van een auto in zijn segment verwacht, en biedt behoorlijk wat ruimte voor zijn formaat. De uitrusting is aangenaam volledig en opties zijn redelijk geprijsd, maar de Mokka is niet bepaald een goedkope auto: hij kost meer dan een middenklasser met vergelijkbare motor (al geldt dat net zozeer voor zijn rivalen). Andere echte bezwaren zijn er niet, tenzij je een auto voor gepassioneerd stuurplezier zoekt, want dat biedt deze kleine Opel slechts in beperkte mate.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Opel Mokka 1.4 T nalezen in AutoGids 864 van 12/12/2012.

  • Hoge zitpositie, zicht vooruit
  • Gemakkelijke instap
  • Sympathieke look
  • Hightechuitrusting (Opel Eye)
  • Trekkracht
  • Verhouding buitenmaten-binnenruimte
  • Zicht schuin vooruit, achteruit en opzij
  • Kleine afwerkingsdetails (behuizing gps)
  • Stuurgevoel
  • Soms traag reagerende vierwielaandrijving
  • Bedieningsorganen
  • Stevig prijskaartje

In dit artikel : Opel, Opel Mokka

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars