Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Peugeot 108 1.2 PureTech 82

De laatste Peugeot met een '7' in zijn naam - de 107 - ruimt baan voor de 108. Die is onderhuids niet volledig nieuw, maar werd uiterlijk wel grondig herwerkt tot een trendgevoelige kleine stadsauto.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Gezien de karige marges bij de verkoop van een model uit het A-segment verrast het niet dat PSA en Toyota hun samenwerkingsakkoord uit 2005 hebben verlengd om een nieuwe kleine stadsauto te ontwikkelen. Gezien het commerciële succes van de vorige generatie (820.000 Peugeots 107, 780.000 Citroëns C1 en 760.000 Toyota's Aygo) en omdat de technische basis behouden is gebleven, werd toch overeengekomen om een extra inspanning te leveren om de drie modellen meer van elkaar te laten verschillen. Binnen de beperkingen van de technische vereisten en - zo beweren de Fransen toch - van de erg Japanse 'onbuigzaamheid' van de productieverantwoordelijken, hebben de huisdesigners van Peugeot hun best gedaan om de 108 een 'made in France'-indruk te doen geven. De 108 wil ook het meest uitgebreide personaliseringsprogramma van de drie bieden.

Aandrijfgeheel: 92/160

De 108 is te krijgen met twee atmosferische benzinedriecilinders: de 1.0 van Toyota (69 pk) en de 1.2 van PSA (82 pk). Die laatste heeft weliswaar wat meer reserves op grote verkeersaders, maar biedt voor de rest weinig extra in vergelijking met de Japanse motor. Integendeel, hij lijkt zelfs meer te trillen en is minder 'rond' in de stad. Een extra reden om hem links te laten liggen is dat de kleine Japanse eenliter al krachtig genoeg blijkt om de lichte stadsauto (vanaf 840 kilo) aan te drijven.

Wegligging: 108/160

De Peugeot 108 kan onbetwistbaar een verzorgd weggedrag voorleggen. Dankzij een gevoelig stijvere structuur en een nieuwe onderstelafstelling vertoont hij een dynamisch rijgedrag dat veel nauwer aansluit bij de reputatie van Peugeot dan dat van zijn voorganger, de 107. Zijn nieuwe elektrische stuurbekrachtiging biedt bovendien een goede centreerneiging en een uitstekende feedback. De voortrein ten slotte verbluft met zijn snedigheid voor een auto in dit segment.

Veiligheid: 112/200

De 108 doet niet mee aan het opbod van rijhulpsystemen. Zo vinden we bijvoorbeeld niet de automatische stadsremhulp die nochtans een trend is geworden op stadsauto's. De klassieke veiligheidselementen zijn niettemin standaard: frontale en zijdelingse airbags, gordijnkussens, Isofix-bevestigingspunten achterin, een bandendrukcontrole, enzovoort). Ook de grotere structuurstijfheid zou de nieuwe generatie moeten helpen om de EuroNCAP-crashtests serener tegemoet te treden.

Comfort: 150/200

De door PSA ontworpen voorstoelen bieden een behoorlijk niveau van ondersteuning voor een stadsauto. Hetzelfde geldt voor de rijhouding, al is het stuur zoals gebruikelijk in dit segment enkel in de hoogte verstelbaar. Achterin moet je daarentegen geen mirakels verwachten gezien de beperkte lengte van de auto. Twee volwassenen passen er net in, maar ze moeten dan wel kunnen leven met een weinig comfortabele achterbank en een matige hoofdruimte.

Functionaliteit: 110/160

De koffer werd wat langer en dus ruimer, al moet je met minder dan 200 liter bruikbare ruimte nog steeds redelijk blijven. Het stoffen schuifdak stelt de 108 in staat om zich van andere kleine stadsauto's te onderscheiden. Het vreet echter nog een paar kostbare centimeters hoofdruimte en maakt het onmogelijk om een reservewiel mee te nemen. In tegenstelling tot Toyota biedt Peugeot dit dak niet enkel aan op het hoogste uitrustingsniveau, want je kunt er vanaf de Active voor kiezen.

Budget: 80/120

De 1.2 PureTech is niet beschikbaar in de instapversie Access. Daarom moet je er minstens 11.795 euro voor neertellen. Voor die prijs geniet je echter wel een ruime standaarduitrusting. Wij zouden daar eventueel nog de airco in combinatie met de mistlampen aan toevoegen (600 euro) of het schuifdak (1.000 euro). Voor 500 euro extra kunnen liefhebbers van dat soort dingen kiezen uit een van de zeven personaliseringsthema's, die vooral uit stickers op het koetswerk en in het interieur bestaan.

Besluit: 676/1000

Terwijl de Peugeot 107 in vergelijking met recentere kleine stadsauto's oneerbiedig gezegd steeds meer overkwam als een koekblik op wielen, kunnen de Fransen met de 108 duidelijk die achterstand inhalen. De nieuweling boekt onmiskenbaar vooruitgang op het vlak van comfort en op dat van rijplezier en pakt in één moeite door uit met een erg verzorgde stijl. Een belangrijk succeselement is dat hij daarbij niet de belangrijkste elementen van een goede A-segmenter is vergeten: een klein formaat, een onvergelijkbare wendbaarheid en een interieur dat ruim genoeg is om kinderen in te vervoeren, of zelfs volwassenen voor een korte trip. De enige teleurstelling is dat we meer hadden verwacht van PSA's 1.2 PureTech onder de motorkap van deze drieling met Japanse wortels. Tenzij wanneer je van plan bent om je kleine stadsauto hoofdzakelijk in een 'tegennatuurlijke' omgeving te gebruiken, met name buiten de stad, kun je net zo goed voor de basis-eenliter kiezen. Al ligt het prijsverschil tussen beide motoren bij vergelijkbare uitrusting nooit hoger dan 400 euro, nog minder dan wat Peugeot vraagt om de 108 met stickers te personaliseren (500 euro)...

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Peugeot 108 1.2 nalezen in AutoGids 908 van 20/8/2014.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 108

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker