Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot 108

Net als zijn voorganger deelt de nieuwe Peugeot 108 een groot deel van zijn onderdelen met de Toyota Aygo. Om zich te onderscheiden is zijn koetswerk echter (bijna) honderd procent Frans...

Prijs
NB

De harde en goedkoop uitziende zwarte plastics die het dashboard en de deurpanelen ontsieren, steken enigszins af tegen de kwaliteitsindruk van de rest van het interieur. Voor de rest waren we wel te spreken over de aandacht die aan de bedieningselementen werd besteed: het stuur valt goed in de hand, ondanks het ontbreken van een diepteverstelling (een hoogteregeling is steeds standaard), en ook het schakelcomfort ging erop vooruit (nauwkeurigere geleiding, stevigere vergrendeling). Hoewel het voorin goed toeven is in de 108, moet je achterin uiteraard niet te veel ruimte of comfort verwachten. Idem voor de koffer trouwens, die nog altijd moeilijk toegankelijk is via de kleine achterklep. Wel wint die enkele liters aan volume, zodat hij plaats biedt aan... een golftas of een bak drank.

Qua rijden boekte de 108 heel wat vooruitgang in vergelijking met zijn voorganger, in de eerste plaats wat het comfort betreft: het chassis filtert beter op slecht wegdek en biedt een doeltreffende demping van de rolgeluiden. Ook wat het weggedrag betreft, werden we zeker niet ontgoocheld. Het stuur, dat ontegensprekelijk beter gecentreerd is dan voorheen, draagt bij tot de nauwkeurigere geleiding van de voortrein. Die is trouwens erg doeltreffend voor een stadsauto, want de Peugeot toont zich tegelijk levendig op bochtige wegen en stabiel op snelwegen. De wendbaarheid in de stad blijft ongetwijfeld een van de grootste troeven van deze 108 (en dus ook van de C1 en de Aygo). Met zijn lengte van 3,47 meter (7 centimeter minder dan een Fiat 500) en zijn draaicirkel van slechts 9,6 meter tussen stoepranden laat de kleine Peugeot zich overal tussenwringen en parkeren.

Net als zijn neven, de Citroën C1 en de Toyota Aygo, ging de Peugeot 108 sterk vooruit op het gebied van comfort en rijgedrag, en dat zonder te raken aan zijn stadsautokwaliteiten. Van de drie is het ook de meest personaliseerbare, wat in dit segment een echte troef is.

U kunt de Eerste Test van de Peugeot 108 nalezen in AutoGids 905 van 9/7/2014.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 108

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker