Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de plug-inhybride Peugeot 3008 Hybrid4?

Geschreven door Pascal Binon op

Na de plug-inhybride varianten van de Opel Grandland X en de Peugeot 508 te hebben getest, was onze medewerker Pascal Binon benieuwd hoe de 3008 Hybrid4 reed. En hij was zeker niet teleurgesteld.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Ik was benieuwd om te zien hoe dit plug-in hybride model rijdt over een lange afstand, in dit geval meer dan 2.000 kilometer. En dat zonder veel oplaadmogelijkheden onderweg noch op de bestemming. De technisch verwante Opel Grandland X Hybrid had mij niet echt overtuigd (zwakke besturing, oncomfortabele demping, schokkerige bediening, enz.) en ook de Peugeot 508 PHEV deed mij op mijn honger blijven zitten (teleurstellende demping, matige prestaties, ...). Doet de 3008 Hybrid4 beter?

Leuk

Blog / Peugeot 3008 Hybrid4 / AutoGids

Op technisch vlak zijn de Opel Grandland en de Peugeot 3008 identiek, maar al vanaf de eerste meters zijn de sensaties volledig verschillend. De besturing was hét zwaktepunt van de Opel, maar die van de SUV van Peugeot is veel geslaagder. Vergeleken met de 508 is hij wat 'plakkeriger' en minder licht, maar hij is nog steeds veel natuurlijker en communicatiever dan in de Grandland. Qua demping is de 3008 ook veel beter dan zijn Duitse neef. De verbinding met de weg is direct, met een stevige demping (zelfs iets té volgens mijn bijrijdster), maar toch mooi afgerond. Zeer typisch Peugeot. Als rustige chauffeur (dat hoort bij de leeftijd) was ik dus verrast om, elke keer dat ik achter het kleine stuur plaatsnam, zin te krijgen om in de aanval te gaan. Mijn verbazing was des te groter omdat we het hier over een SUV hebben! Om maar te zeggen dat de combinatie van 300 pk (en vooral de 520 Nm), de perfect afgestemde ophanging en natuurlijk de feilloze tractie dankzij de extra aandrijving op de achteras erg geslaagd is. Afzonderlijk beschouwd is de 3-motorige aandrijflijn ook verantwoordelijk voor een groot deel van het rijplezier, met een 4-cilinder van 200 pk en 300 Nm, een elektromotor op de vooras van 110 pk en 320 Nm en nog eentje op de achteras van 113 pk en 166 Nm. Peugeot spreekt over een 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden en amper 25,9 seconden om de 1.000 meter te bereiken. Een inhaalmanoeuvre is daarmee slechts een formaliteit.

Met een volledig opgeladen batterij (van 13,2 kWh) geeft de boordcomputer een elektrische autonomie van 42 km aan, wat zo'n 20 km minder is dan de aangekondigde WLTP-autonomie. Dat gezegd zijnde, zelfs met een 'lege' batterij (in werkelijkheid is hij nooit volledig leeg) blijft het mogelijk om een beetje elektrisch te rijden als met een klassieke hybride, maar dan wel over korte stukjes en met een heel lichte voet. Aan het einde van deze test van meer dan 2.000 km, en met een enkele oplaadbeurt (de minst gunstige omstandigheden voor een plug-in hybride), had ik 7,6 l/100 km aan benzine verbruikt. Op een identiek parcours deed ik het 0,7l/100 km slechter met een Citroën C5 Aircross PureTech 130 EAT8, die twee keer minder vermogen en koppel heeft!

Qua functionaliteit is er geen gebrek aan opbergruimte (die onder de centrale armsteun is enorm!) en nog beter, het koffervolume van 520 liter is identiek aan dat van de klassieke versies.

Jammer

Blog / Peugeot 3008 Hybrid4 / AutoGids

Hoewel origineel, is het Alcantara Tep-interieur in Gravelgrijs niet echt aan te raden: na amper 4.000 km begon de bestuurdersstoel al slijtagesporten te vertonen! En ik herhaal het elke keer, maar een aanrakscherm dat simpelweg op het dashboard lijkt geplakt, vind ik verschrikkelijk. Als dit zo doorgaat, bieden de constructeurs ons binnenkort zuignapsystemen aan voor een hoge prijs en laten ze ons geloven dat ze geniaal zijn omdat we kunnen kiezen waar we het scherm plakken!

Zoals gezegd in de voordelen is de demping eerder stevig, maar worden de meeste oneffenheden toch mooi weggewerkt. Behalve op een versleten wegdek, waar hij duidelijk niet mee overweg kan. Een gevoel dat overigens een stuk onaangenamer is voor de passagiers dan voor de bestuurder. Qua rijgedrag ligt deze 3008 hybride opmerkelijk goed op de weg, maar zijn massa van 1.915 kilo is niet helemaal goed verdeeld over de twee assen. Logisch, aangezien de achteras bijna de volledige massa op zich moet nemen, met daarbij ook nog die tweede elektromotor. Al valt die opmerking te relativeren aangezien je dit enkel voelt in extreme gevallen (bijvoorbeeld bij een uitwijkmanoeuvre) en enkel zeer gevoelige bestuurders zullen het opmerken door het vroegere ingrijpen van het ESP vergeleken met een klassieke 3008.

Bij het vertrekken is de Electric-modus steeds de standaardinstelling, behalve als de batterij leeg is. Waarom kan de bestuurder niet zelf zijn lievelingsmodus kiezen? De 3008 Hybrid4 is daarnaast eerder sportief dan comfortabel, maar er is geen enkele manuele modus voor de versnellingsbak, ook al heb je schakellepels achter het stuur. Je kan dus wel even tussenkomen, maar de 'bak neemt snel de controle weer terug. Jammer, want de sturing van de automaat is niet de beste in zijn soort. Nog een klein ergerlijk detail dat ik bij elk recent PSA-model opmerk: sommige bedieningen zoals de startknop en de knop om de auto te vergrendelen aan de klink langs de buitenkant reageren vrij traag.

Tenslotte betreur ik ook dat, aan deze prijs, je nog steeds 300 euro moet bijleggen om een boordlader van 7,4 kW te krijgen, terwijl de kabel die nodig is voor laadpalen ook nog niet is inbegrepen.

Dus?

De Peugeot 3008 Hybrid4 300 e-EAT8 heeft ons zeer positief verrast. We verwachtten ons niet aan zo'n verschil met zijn nochtans technisch identieke neef, de Opel Grandland X Hybrid. De Franse auto is een stuk duurder (van 52.880 tot 54.380 euro tegenover 49.550 euro), maar zowel zijn dynamische prestaties, zijn wegligging en zijn aandrijflijn zijn duidelijk beter. 

Verwante testen

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker