Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Cayenne

De Cayenne is van bij het begin een succes en dus is Porsche voorzichtig te werk gegaan bij zijn facelift: de grote SUV krijgt iets meer vermogen, een iets lagere CO2-uitstoot en wat meer uitrusting.

Prijs
NB

Algemeen genomen worden alle motoren krachtiger en zuiniger. Bij de lancering zijn vijf motoren beschikbaar: twee op benzine en evenveel op diesel, naast een volledig nieuwe plug-inhybride. Die laatste vormt de grootste nieuwigheid en zal vooral de meeste interesse weten te wekken, met zijn CO2-uitstoot van 79 g/km, die bedrijfsleiders als muziek in de oren zal klinken... De andere grote nieuwigheid vinden we bij de Cayenne S, waarvan de atmosferische 4.8-V8 wordt vervangen door een 3.6-V6 met dubbele drukvoeding, een motor die werd ingewijd door de Macan. Hij ontwikkelt 420 pk en 550 Nm, of 20 pk en 50 Nm meer dan zijn voorganger. Hij wordt goed bijgestaan door een achttrapsautomaat die zijn koppel bij lage toerentallen perfect benut om niet onnodig terug te schakelen. Daarmee kan hij verbluffende hernemingen garanderen, van bij de allerlaagste tot de hoogste toerentallen.

De achttrapsautomaat heeft voortaan een vrijloopfunctie. Die komt niet bepaald van pas bij een dynamische rijstijl, en wordt dan ook uitgeschakeld in de Sportstand, samen met het stop-startsysteem, dat de motor al het zwijgen oplegt nog voor de auto helemaal tot stilstand is gekomen. Verder krijgt de Cayenne voor het eerst gemotoriseerde flappen in het radiatorrooster. Daarmee worden het warmtemanagement van de motor én de stroomlijn verbeterd. In het interieur verandert enkel het stuur. Het is geïnspireerd op dat van de 918 Spyder en is standaard uitgerust met schakelhendels voor de versnellingsbak.

De Cayenne blijft zoals we hem kennen. Hij werd iets zuiniger en krachtiger, en is nog steeds de meest dynamische SUV op de weg, terwijl hij tegelijk reële terreincapaciteiten biedt. Je moet alleen durven om hem daarvoor te gebruiken, met een basisprijs van liefst 68.970 euro.

U kunt de Eerste Test van de Porsche Cayenne nalezen in AutoGids 912 van 15/10/2014.

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker