Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Clio

De vierde generatie van de Clio zet een koerswijziging in bij Renault. De veelzijdige stadsauto is nog steeds groot (en dus ruim), maar zoekt het hogerop dankzij een persoonlijkere lijn en een hightechuitrusting.

Prijs
NB

Net zoals de 208 voor Peugeot is de Clio een model van levensbelang voor Renault. Je mag de twee natuurlijk niet vergelijken en niemand verwacht dat de Clio het merk met het ruitje komt redden, iets wat trouwens niet nodig is. De Clio IV doet net het tegenovergestelde van de 208: hij krimpt niet, en wel integendeel, want zijn buitenafmetingen nemen zelfs nog toe. Die nieuwe proporties veranderen uiteraard alles, met een meer flamboyante en gespierde lijn. De grotere afmetingen veranderen echter niet zo veel voor de binnenruimte. Uiteindelijk betreft de enige echte vooruitgang het koffervolume.

De Clio is behoorlijk aangenaam om mee te leven: de passagiersruimte biedt heel wat plaats, er zijn bergvakken op overschot en de rijhouding stemt absoluut tot tevredenheid dankzij de dubbele verstelbaarheid van de stuurkolom. Het elektronische dashboard is daarentegen wat verwarrend, vooral met de overbemeten brandstofmeter. Is dat een manier om de klant te herinneren aan de hoge brandstofprijzen? Onderweg biedt de nieuwe Clio heel wat meer rijplezier dan zijn voorganger. Het directere stuur en de stuggere verbinding tussen het hulponderstel en het chassis maken hem levendiger maken in achtereenvolgende bochten.

Met de Clio IV kiest Renault voor een jongere koers. Het nieuwe model is verleidelijker zonder minder ruim te zijn, en we onthouden vooral de uitgebreide mogelijkheden op het vlak van connectiviteit en personalisering. Ook de veelbelovende 0,9 liter kleine TCe liet een goede indruk na en kondigt meer dan ooit de terugkeer aan van de benzinemotoren. Daarmee is de nieuwe Clio dus goed gewapend om zijn plaats te verdedigen in het felbevochten segment van de veelzijdige stadsauto's, en dan vooral tegenover de VW Polo, die hij zeer expliciet in het vizier neemt.

U kunt de Eerste Test van de Renault Clio nalezen in AutoGids 860 van 17/10/2012.

In dit artikel : Renault, Renault Clio

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars