Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Clio Grandtour

Renault bouwt het gamma van zijn nieuwe Clio zorgvuldig uit. Tegelijk met de sportieve RS-variant vindt namelijk ook de praktische breakversie Grandtour zijn weg naar de showrooms.

Prijs
NB

In afwachting van de nakende golf van kleine SUV's (Renault Captur, Peugeot 2008, Ford EcoSport), zijn kleine breaks nog altijd populair in Europa. Als belangrijke speler in de categorie kon Renault zijn plaats natuurlijk niet lang onbezet laten. Net zoals hij dat deed voor de berline, gaf Laurens van den Acker deze nieuwe Clio Grandtour een erg sterk design mee. Tegenover 300 liter voor de berline bedraagt het laadvolume onder het oprolbare bagagescherm hier 358 liter. En als je de vloer wegneemt, die zich op gelijke hoogte bevindt met de laaddrempel en de neergeklapte rugleuning van de achterbank, heb je nog eens 85 liter, waarin je niet al te grote voorwerpen kwijt kunt.

Aan het stuur van de Clio Grandtour 1.5 dCi 90 waarmee we de weg op konden, voelden we goed de 50 kilo die de breakversie meer moet meezeulen dan de berline. De hernemingen zijn minder levendig, hoewel de motor, die nog altijd weinig geholpen wordt door zijn manuele versnellingsbak met slechts vijf verhoudingen, doet wat hij kan. Om volgeladen met bagage en inzittenden een helling op te rijden kun je dus maar beter wat geduld oefenen en hem met respect behandelen, al was het maar om het verbruik niet de hoogte in te jagen. Wat het onderstel betreft, gedraagt de break, die achteraan iets stuggere veren heeft (+10 procent), om een grotere last te kunnen dragen, zich nagenoeg als de berline: nauwkeurig en met een goed comfortniveau.

Iets meer laadvolume en functionaliteit, verpakt in een vergelijkbare stijl, dat is wat Renault in het B-segment biedt met zijn Clio Grandtour. Allemaal voor een beperkte meerprijs (750 euro) ten opzichte van de berline.

U kunt de Eerste Test van de Renault Clio Grandtour nalezen in AutoGids 872 van 3/4/2013.

In dit artikel : Renault, Renault Clio

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker