Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de Skoda Kamiq?

Eindredacteur Werner Van Kerckhoven mocht een week op pad met een gifgroene Skoda Kamiq 1.0 TSI. Wat heeft hij ervan onthouden?

28.790 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Met de Kamiq was Skoda de laatste telg van de Volkswagen-groep om zijn kleine SUV voor te stellen. Nu ja, zo heel klein is de Kamiq niet: met 4,24 meter sluit hij eerder aan bij de Volkswagen T-Roc dan bij de 13 centimeter kortere T-Cross. Voor een SUV is de Kamiq opvallend sober gelijnd, en het feit dat Skoda zuinig was met zwarte kunststof – enkel de onderkant van de deuren en de voor- en achterkant dragen een fijne beschermstrip, maar de wielkasten bijvoorbeeld zijn gewoon meegelakt – geeft deze cross-over eerder de allure van een kloeke berline.

In zekere zin zou je de Kamiq dan ook kunnen beschouwen als de compacte middenklasser die Skoda nooit echt gehad heeft. Een soort Tsjechische Golf met andere woorden – ook al staat hij dan iets hoger van de grond en sluit hij technisch eerder aan bij de Polo. De vergelijking gaat dus niet helemaal op, maar in elk geval heeft de Kamiq wél de veelzijdigheid van de middenklasser uit Wolfsburg. Dat bleek nog maar eens tijdens onze testweek met een eenliter-TSI van 115 pk, gekoppeld aan de gerobotiseerde DSG.

Leuk

blogtest / Skoda  Kamiq / AutoGids.be

Voor een auto van maar 4,24 meter lang is het verbazingwekkend hoe ruim de Kamiq vanbinnen is. Achterin kun je zelfs als volwassene makkelijk je benen kwijt, en de koffer heeft een knappe inhoud van 400 liter. Nog uitzonderlijker deze dagen is het goede zicht rondom, dankzij de grote raampartijen. Een verademing tussen al die pseudocoupés, sterk oplopende gordellijnen en dikke C-stijlen...

Nu we het toch over het koetswerk hebben: het felle Rally Green van onze testauto staat de Kamiq naar mijn smaak beeldig. Zeker achteraan vormt het een mooi contrast met de gestileerde en ranke achterlichten en het grijs van de ‘diffusor’ onder de bumper. Veel toffer en levendiger dan het zoveelste grijs of zwart. Jammer dan ook dat de kleur intussen alweer uit de catalogus verdwenen is...

Hoewel de niet zo gek veel duurdere 1.5 TSI nog veelzijdiger (en amper dorstiger) is, voldoet de 1.0 TSI ruimschoots voor de meeste omstandigheden. Hij is bijzonder gewillig, weet zijn driecilinderarchitectuur doorgaans goed te verstoppen en blijft spaarzaam, getuige mijn testverbruik van 6,2 l/100 km, grotendeels gemeten over snelwegkilometers.

Jammer

blogtest / Skoda  Kamiq / AutoGids.be

Onze testauto had het optionele sportonderstel, en dat is wat mij betreft weggesmeten geld. Zelfs in de normale stand is de filtering niet onberispelijk, en in de Sport-stand wordt het onderstel bijna een karikatuur – langer dan een minuut hebben we het nooit uitgehouden. Temeer omdat de rest van deze goedmoedige Kamiq op geen enkel moment uitnodigt tot gooi-en-smijtwerk.

De elektronische klimaatregeling instellen via het aanraakscherm of met echte knoppen? De discussie heeft al veel inkt doen vloeien. Bij Skoda wisten ze het blijkbaar ook niet goed meer en hebben ze dan maar voor een halfbakken tussenoplossing gekozen: de goeie ouwe module van Volkswagen zit wel degelijk nog in de middenconsole... maar sommige knoppen zijn vervangen door een ‘Menu’-toets die je alsnog naar het touchscreen leidt. Een nutteloze omweg...

De Kamiq bewijst nogmaals dat Skoda’s niet langer het ‘koopje’ binnen de Volkswagen-groep zijn: deze Kamiq 1.0 TSI DSG Style is flink duurder dan een VW T-Cross in topuitvoering met hetzelfde aandrijfgeheel. Sterker nog, voor minder geld heb je zelfs een T-Roc... maar dan wel met de veelzijdiger 1.5 TSI DSG van 150 pk. Hoe leg je dat aan je klanten uit?

Dus

Een veelzijdige no-nonsense auto die een zee aan ruimte biedt en nergens echt steken laat vallen: de Skoda Kamiq is mijn soort auto ten voeten uit. Zeker omdat zijn sobere lijnen zonder al te veel plastic opsmuk me wel bevallen (en al helemaal in een toffe kleur als deze). Alleen die prijs is toch even een koude douche. Waar is de tijd dat je naar de Skoda-dealer stapte en zeker was de beste deal in het segment te kunnen sluiten?

Verwante testen

In dit artikel : Skoda, Skoda Kamiq

Eindredacteur AutoGids