Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Toyota Mirai : De brandstofcelauto op de rooster

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Met de markant vormgegeven Mirai toont Toyota zijn visie op de mobiliteit van morgen. Deze brandstofcelauto stoot enkel maar waterdamp uit – of toch lokaal. Maar hoe rijdt dit technologische uitstalraam?

Het concept van de waterstofauto – of, preciezer, de brandstofcelauto, waarin een elektromotor gevoed wordt met energie onttrokken aan waterstof – is niet nieuw. Meer nog, de voorbije vijftien jaar werden er meer testritten georganiseerd voor de vakpers met conceptcars van zogenoemde FCEV’s (voor fuel cell electric vehicle) dan met zuiver elektrische auto’s. Toyota startte zelfs in 1992 al met zijn waterstofprogramma, vijf jaar voordat de eerste generatie van de Prius op de markt kwam, en intussen heeft het merk niet minder dan elf brandstofcelconceptcars de revue laten passeren alvorens de Mirai ter wereld te brengen.

Wat wél nieuw is, is het feit dat een handvol constructeurs, zoals Honda, Hyundai en Toyota, er vandaag in slagen om de productiekosten van de organen nodig voor de waterstofmobiliteit voldoende te drukken zodat serieproductie mogelijk wordt. Om u een idee te geven: het aandrijfsysteem van de Mirai kost amper 5 procent van dat van de Toyota Highlander FCV Concept uit 2008, oftewel zo’n 40.000 euro in plaats van... 800.000 euro. Op acht jaar tijd is de prijs dus met factor twintig gedaald.

De Mirai (Japans voor ‘toekomst’) is niet de eerste auto op waterstof die je in ons land kunt kopen (die eer komt de Hyundai ix35 FCEV toe, die in België al sinds juni 2015 in de prijslijst staat, voor 66.550 euro), maar in Japan werd hij al in december 2014 aangeboden, een jaar later gevolgd door de Verenigde Staten. België was de vierde Europese markt waarop Toyota de Mirai introduceerde, na het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Denemarken, maar voor Nederland, Noorwegen en Zweden. Met deze ‘Prius van een nieuwe era’ hoopt Toyota de weg vrij te maken voor waterstofmobiliteit en de ontwikkeling van een distributienet voor het lichtste gas in de tabel van Mendelejev te stimuleren. Het merk mikt op een initiële jaarproductie van 2.000 Mirai’s, maar hoopt er in 2017 al 3.000 van te kunnen slijten. Tegen 2020 moeten er dat zelfs tien (!) keer zo veel zijn. Ambitieus...

In dit artikel : Toyota, Toyota Mirai

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker