Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Toyota GR86 (2022) - playmobil

Geschreven door Xavier Daffe op

Vond je de GT86 al leuk? Dan ga je de nieuwe Toyota GR86 geweldig vinden. AutoGids doet de test.

Concept

"Als je achter het stuur zit en met je hand zowel de grond als de achterband kan raken, dan zit je goed." Zo worden we begroet door de Toyota-instructeur, in aanloop naar onze testrit op het Circuit van Monteblanco in Andalusië. En hij vat de nieuwe Toyota GR86 perfect samen. Net zoals de GT86 die hij opvolgt, gaat het om een sportcoupé met 2+2 zitplaatsen, die de inzittenden zo laag mogelijk bij de grond en zo dicht mogelijk tegen de achteras duwt. Allemaal in het teken van de gewichtsverdeling en het zwaartepunt, dat nog eens 1,6 mm lager ligt dan dat van de GT86. De Toyota GR86 is 10 mm lager dan zijn voorganger en gebruikt aluminium voor zowel de de dakconstructie als voor de motorkap, goed voor een gewichtswinst van respectievelijk 1,9 en nog eens 2,8 kilogram.

De Toyota GR86 krijgt ook een nieuwe uitlaatdemper (-1,6 kg), nieuwe sportstoelen (-2,6 kg) en een nieuwe aandrijfas (-1 kg), een dieet dat het gewicht drukt tot iets meer dan 1.200 kilogram – toch als je voor de handgeschakelde versie gaat, die met automaat is zwaarder. Nu goed, in vergelijking met de elektrische auto's die de constructeurs momenteel aanbieden, is de GR86 een pluimgewicht. Het koetswerk is bovendien 50% stijver dan dat van de GT86 en de cilinderinhoud van de nog steeds atmosferische vierpitter vergroot van 2 naar 2,4 liter (middels een grotere slag), wat ervoor zorgt dat het vermogen klimt van 200 naar 234 pk. Belangrijker: het maximumkoppel stijgt met 50 Nm naar 250 Nm en is beduidend vroeger beschikbaar: van 6.400 naar nu 3.700 toeren per minuut. En dat blijkt een wereld van verschil.

2022 Toyota GR86

Rijgedrag

Je zit meteen goed, zelfs wanneer je stilstaat, voel je je één met de auto. En dat blijkt een voorbode van de grote dingen waartoe de Toyota GR86 in staat is vanaf het moment dat de lichten op het einde van de pitstraat op groen springen. Het duurt niet lang om aan de auto te wennen, je voelt je snel op je gemak in deze compacte, erg homogene sportcoupé. Vooral de voortrein geeft meteen vertrouwen; er is veel feedback en veel grip. Met dank aan onder meer de uitstekende banden: Michelins Pilot Sport4. 

De besturing is natuurlijk en precies, alsof het stuur een rechtstreeks verlengstuk is van de manier waarop je achtereenvolgens naar het begin, de apex en het eindpunt van de bocht kijkt. De circuitsessie heeft dan ook iets van een magisch ballet, waarbij de Toyota GR86 natuurlijk en ontspannen van bocht naar bocht danst. Niet houterig, maar soepel. Want de demping is uitstekend. Je speelt al gauw met de massa, verplaatst het gewicht zo dat je wat glijdend uit de bocht komt. Die gecontroleerde overstuurreacties worden mogelijk gemaakt door het ESP in de Track-modus te zetten, een stand die de bestuurder veel speelruimte laat alvorens in te grijpen. Nu kan je de elektronische waakengelen ook helemaal uitschakelen, maar een must is het zeker niet. Vooral omdat je dan ook wat aan efficiëntie inboet. Onderweg valt ook de algemene lichtvoetigheid op, een eigenschap die moderne wagens steeds vaker kwijtspelen.

De motor is nog zo'n leuk verrassing. De vierpitter schopt je niet onder de kont, de krachtontwikkeling is lineair zoals je dat van een atmosferische krachtbron verwacht. Maar dat maakt het gaspedaal preciezer en gemakkelijker om te doseren. Bovendien toont de boxer zich een stuk elastischer dan in de GT86, waardoor het mes niet voortdurend tussen de tanden moet om snelheid te maken. De aandrijflijn past perfect bij het chassis, niet alleen op een afgesloten omloop, maar ook op de openbare weg.

2022 Toyota GR86

Verdict

De Toyota GR86 is een sportcoupé die heerlijk homogeen aanvoelt. Het lekker lichte geheel, de uitstekende gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt, de atmosferische boxermotor en de manuele versnellingsbak zorgen voor een ouderwets pretpakket. Er is slechts één probleem. Een groot probleem: de productie beperkt zich tot slechts 2 jaar. Dus ga als de bliksem op zoek naar zo'n 35.000 euro, voor het te laat is. Want wie bereikbaar en coherent rijplezier zoekt, moet een GR86 in zijn garage hebben staan. En ermee rijden. Veel rijden.

 

Verwante testen

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars