Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Toyota ProAce City Verso 1.2 130 8AT - bestelbreak op benzine

Geschreven door Klaas Janssens op

De Citroën Berlingo en de Peugeot Rifter zijn er ook aan Toyota ProAce City Verso. Maar in tegenstelling tot zijn Franse broers blijft de Japanse bestelbreak wel beschikbaar met benzinemotor. AutoGids doet de test met de SWB.

Prijs
NB

Concept

Toyota heeft een heleboel samenwerkingsakkoorden met andere constructeurs lopen. De Yaris klust bijvoorbeeld bij als Mazda 2 Hybrid en zowel de Corolla als de RAV4 hebben een Suzuki-afgeleide. Maar het kan ook andersom, want deze Toyota ProAce City Verso is eigenlijk een Stellantis-product waarop de Japanners hun badge kleven. Technisch is deze bestelbreak dan ook identiek aan de Citroën Berlingo Multispace, de Opel Combo Life en de Peugeot Rifter.

LEES OOK Column: Wat hebben families aan een elektrische Berlingo?

Met een belangrijke kanttekening. Onder druk van de Europese CO2-regelgeving heeft Stellantis besloten om de Berlingo, de Combo en de Rifter nog enkel aan te bieden met een 100% elektrische aandrijflijn. Omdat de Japanse constructeurs zich geen zorgen hoeft te maken om zijn CO2-uitstoot wordt de Toyota ProAce City Verso wel aangeboden met verbrandingsmotoren, met benzines (1.2 van 110 of 130 pk) en diesels (1.5 van 100 of 130 pk) van Stellantis nota bene.

Schoonheidsprijzen gaat de Toyota ProAce City Verso nooit winnen. Waar Citroën nog een beetje moeite doet om de Berlingo een leuk smoeltje te geven dat aansluit bij de rest van het gamma, houdt de Japanse interpretatie van de Franse bestelbreak het bij een bijzonder banale voorzijde. Maar stap het interieur binnen en je weet waarom dit genre wagens zo gegeerd is bij jonge en kroostrijke gezinnen. Het aantal opbergruimtes is nauwelijks te tellen, terwijl leuke vondsten zoals het transparante dak met ladesysteem je snel doen vergeten dat je met een veredelde bestelwagen onderweg bent.

De Toyota ProAce City Verso komt in twee koetswerklengtes: de SWB is 4,4 en de LWB 4,75 meter lang. De eerste pronkt met een koffervolume dat schommelt tussen minimaal 775 en maximaal 1.355 liter, de tweede zet daar respectievelijk 1.050 en 1.900 liter tegenover. Tenzij je voor de LWB-variant met 7 zitplaatsen zou opteren. Het grote voordeel van dit soort bestelbreaks: achteraan beschik je over drie volwaardige zitplaatsen, die makkelijk toegankelijk zijn via de zijdelingse schuifdeuren. Hou wel wat ruimte over wanneer je parkeert, want de naar boven zwaaiende kofferklep vraagt plaats.

Toyota ProAce City Verso

Rijgedrag

Onze testwagen was een Toyota ProAce City Verso met korte wielbasis, aangedreven door een 1,2 liter-benzinemotor die 130 pk en 230 Nm op de voorwielen zet via een achttrapsautomaat. De versie met handgeschakelde zesbak houdt het bij een vermogen van 110 pk. De niet altijd even alert reagerende automaat bedien je via een wat onhandige draaiknop op de middenconsole - je moet de rem wel erg diep indrukken vooraleer je het ding in D of R kan zetten. Daar staat ook een tweede draaitoets, waarmee je de verder overbodige rijmodi bedient. Ook naar het concrete nut van de Eco-knop hebben we het raden.

De Puretech-benzinemotor houdt het bij drie cilinders die niet meteen de meest aangename motorronk produceren. Met de prestaties is nochtans weinig mis, want de Toyota ProAce City Verso voelt minder traag aan dan de sprintcijfers suggereren. Reken op ongeveer 12 seconden voor de spurt van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid - mits wat aandringen - van 200 km/u. We sloten onze testweek af met een gemiddeld verbruik van 8,2 liter per 100 kilometer, een litertje meer dan de WLTP-cijfers beloven.

Het vierkante koetswerkontwerp mag erg veel interieurruimte opleveren, het levert de Toyota ProAce CIty Verso geen efficiënte luchtweerstandscoëfficiënt op. Gelukkig zonder al te grote gevolgen voor het windrumoer, toch als je je aan de Belgische maximumsnelheden houdt. De flinke A-stijlen staan regelmatig in de weg, maar dankzij de grote zijspiegels kan je de rest van het koetswerk wel uitstekend inschatten. Aanvankelijk heb je wel het gevoel in een visbokaal te zitten, want wat is er veel ruimte boven je hoofd.

En neen, een Toyota ProAce City Verso koop je niet voor zijn dynamische rijgedrag. De wegligging is gezond en voorspelbaar, maar door het hoge zwaartepunt en de comfortafstelling van de ophanging heeft deze bestelbreak wat moeite met hogere bochtensnelheden. Ook bij het nemen van verkeersdrempels gaat het koetswerk wat pompen, terwijl de rechte flanken erg gevoelig blijken voor zijwind. Maar dat is nu eenmaal inherent aan het concept van dit soort wagens;

Toyota ProAce City Verso

Verdict

Toyota doet een gouden zaak dankzij de beslissing van Stellantis om de Citroën Berlingo Multispace, de Opel Combo Life en de Peugeot Rifter nog enkel aan te bieden met een elektrisch aandrijfgeheel. Het publiek dat een bestelbreak zoekt, wil zoveel mogelijk wagen voor zo weinig mogelijk geld. Deze benzinemotor maakt de Toyota Proace City Verso een stuk goedkoper dan zijn verder vergelijkbare zustermodellen met 100% elektrische aandrijflijn.

OVERZICHT Ontdek alle prijzen van de Toyota ProAce City Verso

We zijn geen grote fan van de 1,2 liter-benzinemotor van Stellantis. De Toyota ProAce City Verso zou een stuk interessanter zijn met de hybride aandrijflijn die de Japanners in hun eigen modellen leggen. Die draait wat aangenamer en springt een stuk zuiniger om met brandstof. Maar goed, je kan niet alles willen. De Toyota ProAce City Verso doet je hart niet sneller slaan, behalve wanneer een windstoot je van het rechterrijvak blaast. Maar als eerlijk familietransport kan geen enkel autoconcept tegen de bestelbreak tegenop. 

  • Interieurruimte en -indeling
  • Slimme opbergvakken en features
  • Blijft beschikbaar met benzinemotor
  • Banale looks
  • Gevoelig voor zijwind
  • Bediening en werking automaat

Verwante testen

In dit artikel : Toyota, Toyota Proace city verso

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker