Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Toyota Yaris Hybrid (prototype)

Geschreven door Alain Devos op

AutoGids kon reeds testrijden met de nieuwe Toyota Yaris Hybrid, waarvan de eigenlijke lancering pas voor deze zomer voorzien is. En die eerste indrukken zijn positief.

Concept

De nieuwe Yaris is 0,5 centimeter korter en 4 centimeter lager dan zijn voorganger, maar wordt wel 5 centimeter breder. Samen met de 5 centimeter langere wielbasis en de 2,1 centimeter lagere zitpositie zorgt dat voor extra bewegingsruimte voor de inzittenden. Toyota combineert die compactere afmetingen met een lager zwaartepunt en een stijvere koetswerkstructuur, wat zowel de wendbaarheid als het rijcomfort moet verbeteren. De Yaris staat op het nieuwe GA-B-platform waarop Toyota weldra ook een compacte cross-over zet. Het onderstel behoudt MacPhersons voor- en een torsieachteras achteraan, maar krijgt een zachtere set-up.

Een volledig elektrische Yaris staat niet op de planning, de hybride versie is en blijft het speerpunt van het Toyota-gamma. Die maakt gebruikt van een elektrisch ondersteunde benzinemotor met drie cilinders, een cilinderinhoud van 1,5 liter en een systeemvermogen van 116 pk. De motor draait volgens de Atkinson-cyclus en haalt een thermisch rendement van 40%. In tegenstelling tot zijn voorganger maakt de nieuwe Yaris geen gebruik meer van nikkel-metaalhydrides, maar van een lichtere en krachtigere lithium-ionbatterij. In afwachting van de definitieve homologatie belooft Toyota een normverbruik van 3,7 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 86 gram per kilometer, berekend volgens het WLTP-protocol.

Test / Toyota Yaris Hybrid / AutoGids

Rijgedrag

Toyota belooft 16% meer vermogen voor 20% minder brandstofverbruik, een claim die we moeilijk konden verifiëren tijdens de korte testrit met het prototype. Op papier ogen de specificaties noch de prestaties spectaculair, maar onderweg toont de Yaris Hybrid zich meer dan vlot genoeg. Hernemen van 80 naar 100 km/u vraagt 8,1 seconden, toch 2 tellen beter dan de vorige generatie. In de hogere toeren klinkt de driecilindermotor wel wat rauw, terwijl het wennen blijft aan het specifieke schakelkarakter van de eCVT-bak.

De directe besturing, de verbeterde koetswerkrigiditeit en het capabele onderstel bezorgen de nieuwe Toyota Yaris een prettig rijgedrag op. Op bochtenrijke passages deed de strakke wegligging van de hybride stadswagen ons zelfs wat aan de eerste generatie van de moderne Mini denken. Zonder concessies op het vlak van veercomfort. En zonder grote dorst, want we besloten onze korte testsessie met een gemiddeld verbruik van 4,6 liter. Hadden we wat milder omgesprongen met het gaspedaal, dan hadden we zeker onder de grens van de 4 liter kunnen blijven.

Test / Toyota Yaris Hybrid / AutoGids

Verdict

We konden slechts 73 kilometer rijden met de nieuwe Yaris. Bovendien ging het nog om een prototype, dus grote conclusies durven we aan deze eerste kennismaking nog niet vastknopen. Maar de eerste indruk is wel positief, want het onderstel, het aandrijfgeheel en de verpakking zetten flinke stappen in vergelijking met de vorige generatie. 

 

In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars