Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden & premières / Subaru XV: hetzelfde maar beter

Geschreven door Jean-François Christiaens op 07-03-2017

Nadat Subaru in 2012 zijn eerste stapjes zette in de wereld van de compacte SUV’s met de XV, vernieuwt de constructeur vandaag het avontuur met de tweede generatie ervan. Die is op het nieuwe, ‘universele’ platform van Subaru ontwikkeld.

Het is nu ook de beurt aan de XV om gebruik te maken van het zogezegde “universele” platform (want het is bedoeld voor alle toekomstige modellen, ook die met hybride of elektrische aandrijving) dat Subaru met de jongste Impreza heeft ingewijd. Daardoor is de avonturier gevoelig stijver (70 tot 100 procent in vergelijking met het huidige model) en heeft hij nieuwe aanhechtpunten voor zijn antirolstang. Die is rechtstreeks op de kas bevestigd en vermindert rolneigingen met 50 procent in vergelijking met zijn voorganger, terwijl hij toch een genereuze bodemvrijheid van 220 millimeter behoudt. Een vectoriële koppelverdeling regelt bovendien het dynamische bochtengedrag van de nieuwe XV.

1 motor

Getrouw aan de Subaru-traditie geniet de nieuwe XV een permanente, symmetrische vierwielaandrijving. Met de X-Mode-knop kan je naast het asfalt het beste uit hem halen dankzij de combinatie van een reeks rijhulpsystemen (afdaalhulp, specifieke sturing voor de motor en de CVT-automaat,…). Qua motoren laat Subaru niet bepaald veel keuze: alle XV’s krijgen een 2.0-boxerviercilinder met directe injectie van 156 pk en 196 Nm. Hij wordt bovendien enkel geleverd in combinatie met de continu variabele CVT-automaat Lineartronic, die een manuele modus met 7 versnellingen kan simuleren. Alle XV’s worden bovendien standaard uitgerust met de jongste generatie van het veiligheidssysteem Eyesight, dat een actieve snelheidsregelaar, een actieve spoorassistent en een automatische noodremhulp omvat.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten