Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Toekomstig model / BMW: vanaf 2020 een elektrische 4-Reeks GT

Geschreven door David Leclercq op 15-05-2017

BMW wil Tesla en zijn Model 3 erg binnenkort van antwoord dienen met een volledig elektrische 4-Reeks GT.

Vandaag lopen de Duitse autobouwers nog achter op het vlak van elektrische auto’s, maar in de komende jaren zal dat erg snel veranderen. Zeker bij BMW, dat een zuiver elektrische 4-Reeks GT op de markt wil brengen. Die staat voor 2020 op de planning.

350 pk

Het doel is uiteraard om een plek op de markt te veroveren door het gras voor Tesla’s voeten weg te maaien. De elektrische 4-Reeks GT zou de concurrentie aangaan met de Tesla Model 3, die vanaf volgend jaar voor zo’n 35.000 à 40.000 euro verkrijgbaar zal zijn.

Nieuwe strategie

BMW is zijn elektrische strategie aan het herschikken, net zoals Mercedes trouwens. Harald Krüger, de CEO van BMW, verwacht dit jaar wel 100.000 elektrische en hybride auto’s te verkopen en uiteraard nog meer in de komende jaren. Vanuit die optiek zou de 4-Reeks GT recht hebben op een volledig elektrische versie. Die zou 350 pk ontwikkelen en zich zo op hetzelfde niveau hijsen als de krachtigste 3-Reeksen met verbrandingsmotor. Dankzij nieuwe batterijtechnologie zou deze auto 500 kilometer ver geraken voor een startprijs van zo’n 45.000 euro, kwestie van de Model 3 het leven zuur te gaan maken.

Twee oplossingen

Maar de 4-Reeks zal er ook nog zijn met verbrandingsmotoren en (plug-in) hybrides, en dat vanaf 2019. BMW denkt op dit moment trouwens nog na over twee types aandrijving voor zijn elektrische auto’s en zou daarover tegen het eind van het jaar een knoop moeten doorhakken. Het eerste systeem gebruikt een elektromotor voorin met een versnellingsbak met één vaste verhouding en een overbrengingsas die het vermogen naar de achterwielen versluist. Dat is een typische BMW-oplossing (achterwielaandrijving) die de beste zou zijn qua gewichtsverdeling. Het tweede idee is complexer en duurder en bestaat uit twee elektromotoren, één vooraan en één achteraan, waardoor de auto vierwielaandrijving zou hebben.

90 kWh voor de elektrische 4-Reeks GT

Sommige bronnen schatten dat deze 4 GT een batterij zou moeten hebben van zo’n 90 kWh om het beloofde rijbereik van 500 km te halen. Andere bronnen houden dan weer vol dat een energiereserve van 70 kWh zou volstaan omdat batterijen in de komende jaren een grote vooruitgang zouden boeken op het vlak van energiedichtheid.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten