Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / GimsSwiss – Citroën Berlingo: de moderne bestelbreak in 2 formaten

Verwachte lancering : 01-07-2018

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-02-2018

De derde generatie van de Citroën Berlingo houdt vast aan zijn bestelbreak-fundamenten maar kiest wel voor een nieuw platform. Gezinnen kunnen voortaan bovendien beschikken over connectiviteit en moderne rijhulpsystemen.

De bestelbreaks houden goed stand tegen de SUV-hype. Een van de referenties in het segment, de Citroën Berlingo, wordt compleet vernieuwd, tegelijk met zijn neven Peugeot Partner en Opel Combo. De derde generatie (op 22 jaar tijd) staat op het nieuwe EMP2-platform van de PSA-groep. Hij blijft trouw aan zijn hoekige profiel en schuifdeuren. Vooraan, waar de overhang is ingekort, herneemt hij de nieuwe stijl in twee etages van Citroën. Maar de bijzonder uitgebreide moduleerbaarheid blijft behouden, net zoals het interieur dat in het licht baadt dankzij de grote glasoppervlakken en het optionele panoramadak.

Lange versie

De onafhankelijke achterstoelen kunnen worden neergeklapt en weggeplooid. De achterruit kan nog steeds apart worden geopend en het multifunctionele dak blijft in de catalogus staan. De veelzijdigheid van de auto wordt nog versterkt door de twee beschikbare formaten (4,40 en 4,75 meter) met een wielbasis van respectievelijk 2,78 en 2,97 meter en door de keuze tussen 5 of 7 zitplaatsen. De lange versie biedt een koffer van 1.050 liter, tegenover 775 liter voor de korte. De naar voren geschoven voorruit vergroot bovendien de ruimte aan boord en overal in het interieur zijn bergvakken te vinden tot 186 liter groot.

2 motoren, 5 vermogens

In de neus biedt Citroën de keuze tussen verschillende versies van de 1.2 PureTech en de 1.5 BlueHDI. Op benzine haalt hij vermogens van 110 en 130 pk, op diesel kiest de klant tussen 75, 100 en 130 pk. Beide 130 pk-versies worden geleverd met een achttrapsautomaat (optie op de diesel). Het merk met het visgraatlogo geeft daarentegen nog geen details over de CO2-uitstoot

Rijhulpsystemen

Dankzij de EMP2-architectuur en de elektrische stuurbekrachtiging zou de bestelbreak een levendiger rijgevoel geven. Het gewicht is geoptimaliseerd terwijl de achterwielophanging is aangepast aan een hoog nuttig laadvermogen. Er is een brede waaier aan moderne rijhulpsystemen beschikbaar, met onder meer het Grip Control (voor meer trekkracht op gladde of beweeglijke ondergrond), een adaptieve snelheidsregelaar, een achteruitrijcamera met ‘vogelperspectief’, een automatische parkeerassistent of stabiliteitscontrole voor een aanhangwagen.

Connectiviteit

Om tegemoet te komen aan de noden van gezinnen (en dan vooral van de jongeren op de achterbank) pakt de Citroën Berlingo uit met heel wat geconnecteerde oplossingen. Naast de draadloze lader voor smartphones volgens Qi-standaard biedt de bestelbreak nog een aanraakscherm van 8 duim met duplicatie van je apps (MirrorLink, Android Auto en Apple CarPlay). Dit zwevende scherm wordt ook gebruikt door het geconnecteerde navigatiesysteem met TomTom Traffic. Voor avontuurlijke gezinnen duikt ook deze keer weer het ‘allewegenpakket’ XTR op. De Citroën Berlingo beleeft zijn werelddebuut naast de Peugeot Partner op het salon van Genève (8-18 maart). Hij komt in de tweede helft van 2018 op de markt.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten