Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Sterrenregen bij EuroNCAP

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-08-2010

De meest recente auto's die EuroNCAP tegen de muur heeft gegooid hebben een grote impact nagelaten: vijf sterren voor zowel de Citroën C4, Honda CR-Z, Hyundai ix35 als de Suzuki Swift.

De EuroNCAP-scores laten toe om de actieve en passieve veiligheid van nieuwe auto's te vergelijken. Ondanks de recent strenger gemaakte criteria, met een grotere nadruk op rijhulpsystemen, halen meer en meer auto's de maximale score. Zo behaalden de recentst geteste auto's allemaal vijf sterren: de Citroën C4, de Honda CR-Z, de Hyundai ix35 en de Suzuki Swift. Die laatste kreeg een score van 94 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden. De CR-Z volgt met 93 procent en zowel de Citroën C4 als de Hyundai ix35 behaalden 90 procent. EuroNCAP zegt dat de Citroën punten verloor door het gevaar op whiplash.

Wat de bescherming van kinderen betreft plaatste de Hyundai zich met 88 procent voor de Citroën C4 (85 procent), de Suzuki Swift (82 procent) en de Honda CR-Z (80 procent). Opmerkelijk is het verschil in voetgangerbescherming. De Honda CR-Z scoort op dat gebied het beste met 71 procent, de Suzuki Swift (62 procent), de Hyundai ix35 (54 procent) maar vooral de Citroën C4 (43 procent) scoren slechter. Het technologisch criterium sluit de Citroën C4 af met een bijna perfecte score (97 procent). De drie anderen verdedigen zich ook goed met respectievelijk 86 procent voor de Honda CR-Z en 71 procent voor de Hyundai ix35 en de Suzuki Swift. Alle details zijn te vinden op de officiële website.

De EuroNCAP is tevreden met de resultaten, maar de organisatie beseft dat constructeurs sterk rekening houden met de scorecriteria. Daarom halen tegenwoordig heel veel modellen de maximumscore van vijf sterren. Om modellen gemakkelijker vergelijkbaar te maken, is een nieuw systeem uitgedacht: EuroNCAP Advanced. Dat houdt rekening met nieuwe technologische assistentiesystemen, zoals een spoorassistent, dodehoeksensoren, een automatisch remsysteem of een ingebouwd noodoproepsysteem. Om de veiligheidswinst van die rijhulpsystemen aan te tonen, heeft de organisatie een methode uitgewerkt. Enkel voertuigen met minstens drie sterren kunnen een EuroNCAP Advanced label krijgen bovenop hun andere sterren. Crashtests voor elektrische voertuigen of plug-in hybrides worden als het van de organisatie afhangt volgend jaar al geïntroduceerd.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten