Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden & premières / Gims 2018 – Hyundai Santa Fe: extreem beveiligd

Verwachte lancering : 01-06-2018

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-02-2018

Hyundai heeft alle details van zijn nieuwe Santa Fe prijsgegeven. De vierde generatie van de Koreaanse SUV wijdt een systeem in dat je helpt om geen passagiers op de achterbank te vergeten en de vierwielaandrijving heeft een koppelcorrectiefunctie.

De Santa Fe is voor Hyundai een symbolisch topmodel en hij begint vandaag aan een nieuwe generatie. Met zijn grote radiatorrooster en dubbele koplampen straalt hij een en al macht uit. De 4.770 millimeter lange en 1.890 millimeter brede SUV heeft een wielbasis van 2.765 millimeter. Daardoor is de koffer met 40 liter gegroeid tot 625 liter en hebben ook de passagiers op de achterbank meer ruimte. De Hyundai-teams hebben nagedacht over een gemakkelijker toegang tot de derde zitrij met een nieuw systeem met één knop. De Santa Fe pakt verder uit met een intern ontwikkelde innovatie: het Rear Occupant Alert, dat de bestuurder er bij het vergrendelen van de deuren op wijst dat er nog iemand op de achterbank zit. De auto claxonneert kort als de ultrasoonsensoren een dier of een kind in het interieur detecteren.

Voor- of vierwielaandrijving

De Hyundai Santa Fe wordt aangedreven door twee dieselmotoren: de 2.0 R met 150 pk of 182 pk en de 2.2 CRDi met 197 pk. De tweeliters laten de keuze tussen een manuele versnellingsbak of een achttrapsautomaat, terwijl die laatste op de CRDi standaard is. Op benzine is de SUV verkrijgbaar met de Theta II 2.4 met 185 pk, die standaard met zestrapsautomaat en vierwielaandrijving wordt gecombineerd. Naast de op de diesels standaard gekozen voorwielaandrijving kan de Santa Fe namelijk ook worden besteld met de vierwielaandrijving HTRAC met koppelcorrectie, die de trekkracht verbetert. Het systeem past zijn werking ook aan in functie van de gekozen rijmodus. Zo gaat tot 50 procent van het koppel naar de achterwielen in Sport, tot 35 procent in Normal en rijdt hij als een voorwieltrekker in Eco. Het chassis van zijn kant is ontwikkeld rond een stijvere en verticaal opgestelde ophanging die een langere slag mogelijk maakt.

Beveiligd

De nieuwe Hyundai Santa Fe voldoet aan alle recente Europese normen en is uitgerust met een heel elektronisch beschermarsenaal onder de koepelterm SmartSense. Dat omvat onder meer een actieve snelheidsregelaar, een automatische remfunctie, een waarschuwing voor naderend dwarsverkeer bij achteruitrijden met automatische noodstop, een spoorassistent en het Safety Exit Assist, dat waarschuwt voor naderend gevaar wanneer je je deur opent. De bestuurder kijkt op een head-up display en wordt steeds op de hoogte gehouden van de geldende snelheidsbeperking. Bij een ongeval worden inzittenden beschermd door een verbeterde passieve veiligheid dankzij het meer uitgebreide gebruik van warmtegeperst staal met hoge weerstand, zodat het koetswerk sterker is en toch lichter.

Geconnecteerd

Als optie biedt Hyundai een geconnecteerd infotainment- en navigatiesysteem aan met een scherm van 8 duim. Een mobiel abonnement op de Live-diensten van liefst 7 jaar is daarbij inbegrepen en geeft toegang tot verkeersinfo, radarverklikkers, brandstofprijzen en beschikbare parkeerplaatsen. De navigatiekaarten worden jaarlijks gratis geüpdatet. Ook het Display Audio-systeem is geconnecteerd en laat je voor de navigatie de apps van je smartphone spiegelen op het 7-duimscherm via Apple CarPlay of, als het ooit in België beschikbaar wordt, Android Auto. De passagiers kunnen ook de multimediadelen van hun telefoon op het scherm projecteren.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten