Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Reportage / Mini Panamericana 2018 – Vierde stuk: de verbindingsrit

Geschreven door David Leclercq op 01-09-2018

De vierde dag van de Mini Panamericana zit erop. De elkaar opvolgende etappes worden er niet korter op: vandaag legden we 800 kilometer af van Comodoro Riviadana naar Rio Gallegos, een zeer zuidelijk gelegen kuststad, voor onze aankomst in Vuurland.

Omdat de we avond voordien te laat zijn aangekomen, hebben we niets van de stad Comodoro Riviadana gezien. En dat is eigenlijk geen verlies, aangezien dit stadje weliswaar aan de Atlantische Oceaan ligt, maar wel een betonnen slaapstad is waar de duizenden mijnwerkers uit de open goud-, zilver- en uraniummijnen wonen die een paar kabelbanen verder liggen. Vandaag moeten we bijna 800 kilometer rijden tot in Rio Gallegos, van waar we de overzetboot nemen naar Vuurland, aangezien de eilandengroep van het continent afgescheiden ligt.

Rechtdoor

De landschappen zijn nog steeds weelderig. De droge steppes strekken zich uit zo ver het oog kan zien en de enige, kaarsrechte weg tikt af en toe de kust van de Atlantische Oceaan aan alvorens ze weer de vlaktes intrekt. Het lijkt alsof hetzelfde landschap in herhaling voor onze ogen voorbijkomt: een vlakte die wordt doorprikt met struiken en plukken door de droogte vergeeld gras. Daartussen duiken grote heuvels op die een beetje doen denken aan de Schotse Highlands. Op deze verlaten weg nummer 3, waar je kilometers in de verte kan zien, hebben we de neiging om het gaspedaal in te duwen… Zo kunnen we vaststellen dat de geluiddemping van deze Countryman absoluut verbluffend is, ondanks het bagagerek en alle accessoires die hij meezeult. De driecilinder laat zich ook niet horen en geeft in elk geval het gevoel van een veel grotere motor. Dat is te danken aan de hybridisering en de elektrische boost wanneer je flink gas geeft. Het is een mooie gelegenheid om onze reisgenoten in de auto beter te leren kennen: Dario de fotograaf, die de hele wereld al heeft gezien, en Moritz, de jonge en sympathieke vertegenwoordiger van Mini.

Voor de ferry

Het is alweer donker tegen dat we aankomen in Rio Gallegos. Aan tafel moet alles worden overlopen en moeten we ons organiseren zodat we morgen zo vlot mogelijk de grenzen kunnen oversteken. Om in Vuurland en uiteindelijk in Ushuaia te geraken, moeten we eerst met de overzetboot Argentinië verlaten en vervolgens in Chili onmiddellijk weer een grens overgaan en terug naar Argentinië komen. Als we de loop van de grenzen op Google bekijken, dan vragen we ons een beetje af hoe de onderhandelingen daarrond zijn verlopen, want ze lijken onverklaarbaar en dit tipje van het continent is letterlijk in tweeën gesneden. Maar dat doet er niet toe: hoewel de weg lang is en bezaaid ligt met hindernissen, zullen we zo tot aan de meest zuidelijke stad ter wereld geraken.

Volg onze trip via de sociale media:

AutoGids op Instagram

AutoGids op Facebook

Mini op Instagram

De vorige delen van onze reportage

Deel 1: Santiago - Tremuco

Deel 2: Tremuco – San Carlos de Bariloche

Deel 3: San Carlos de Bariloche - Comodoro Rivadavia

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten