Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Volvo: hybride aandrijfgeheel T5 voor toekomstige V40

Geschreven door David Leclercq op 13-06-2016

Volvo gaat massaal investeren in hybridetechnologie. Zo zal de toekomstige V40 uitgerust worden met het hybride aandrijfgeheel T5 Twin Engine.

Volvo staat klaarblijkelijk te springen om te kunnen investeren in hybride aandrijfgehelen. Zo is er uiteraard de T8 Twin Engine, die al dienstdoet voor de XC90 en binnenkort voor de S90 en V90. Maar er is meer, want binnenkort zal de T5 Twin Engine het gamma aanvullen en beschikbaar zijn voor de toekomstige V40. Volvo wil daarmee het aantal te bouwen dieselmotoren terugdringen, aangezien het steeds moeilijker (en duurder) wordt om de uitstoot van een dergelijke krachtbron te zuiveren.

Driecilinder

Het hybride aandrijfgeheel T5 zal gebruikmaken van een nieuwe driecilinder, die bijgestaan wordt door een oplaadbare batterij. Het geheel werd enkele weken geleden onthuld, naast de prototypes van de toekomstige 40-reeks, die volgend jaar in productie zal gaan. In die configuratie maakt het geheel gebruik van een elektromotor van 75 pk, die een van de assen van de versnellingsbak met dubbele koppeling (en zeven verhoudingen) kan aandrijven in combinatie met de 1.5-liter, die evenwel 180 pk zal ontwikkelen, dankzij zijn drukvoeding.

9,7 kWh

De ingeplante lithium-ionbatterij zal een capaciteit van 9,7 kWh hebben, zodat het volledig elektrische rijbereik liefst 50 kilometer zal bedragen. Håkan Samuelsson, CEO van Volvo, verklaarde in Göteborg dat "plug-inhybridetechnologie een zeer aantrekkelijk alternatief is voor de dieselmotor. Het systeem stoot immers minder CO2 uit en biedt gelijkaardige prestaties voor meer vermogen en meer koppel". Gevraagd naar de kost van een dergelijke technologie antwoordt hij dat " er binnen enkele jaren een ommekeer zal zijn. De dieselmotor wordt duurder, terwijl de prijs voor een hybride fors zal dalen. En binnen tien jaar zal diesel duurder zijn en zal bij elke tankbeurt een dosis Adblue toegevoegd moeten worden, in plaats van een keer per jaar".

Minder dan 95 g CO2/km

De officiële cijfers van die toekomstige T5 kennen we uiteraard nog niet. Maar we vermoeden dat de CO2-uitstoot een pak lager zal liggen dan de 95 g/km die momenteel opgegeven worden voor een dieselversie. De T5 zal beschikbaar zijn voor alle varianten van de toekomstige 40-reeks. Samuelson verklaarde dat die mogelijk ook aangeboden zal worden in de 60-reeks, maar wellicht niet in de grootste modellen, die bij de T8 met vier cilinders zullen blijven.

 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten