Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Focus 1.0 Ecoboost

De Focus krijgt de eer om de gloednieuwe 1.0 EcoBoost van Ford in te wijden: een compacte, hoogtechnologische driepitter die niet alleen op papier, maar ook in de praktijk indruk weet te maken.

Prijs
NB

Als antwoord op de stijgende brandstofprijzen en de steeds strengere milieunormen ontwikkelde Ford zijn nieuwe 1.0 Eco- Boost: een driecilinder op benzine met een cilinderinhoud van slechts 999 cc, maar toch 100 of 125 pk sterk. Technisch wordt de 1.0 EcoBoost gekenmerkt door de modernste technologieën, zoals directe injectie met drukvoeding via een lagedrukturbo, een variabele timing op zowel de in- als de uitlaatnokkenas of een oliepomp met variabel debiet. Opmerkelijker is bijvoorbeeld dat de distributie gebruikmaakt van een speciale tandriem die in een oliebad draait en bijgevolg erg weinig wrijving veroorzaakt (en bovendien de hele levensduur van de auto zou moeten meegaan).

De boordcomputer liet tijdens onze kennismakingsrit rond Barcelona (met afwisselend bergwegen en snelwegen) alvast bemoedigende waarden zien. Het verschil tussen theorie en praktijk lijkt in elk geval kleiner te zijn dan pakweg bij de TwinAir van Fiat. Onze testauto loste de belofte van Ford in elk geval perfect in. Van een turbogat is geen sprake en tijdens het rijden zou de 1.0 inderdaad zonder problemen kunnen doorgaan voor een zwaardere motor. Doordat het maximumkoppel beschikbaar is van 1.500 tot 4.500 o/m, komt de motor soepel en elastisch uit de hoek. Met een sprintwonder hebben we hier natuurlijk niet te maken, maar alles bij elkaar kwijt hij zich meer dan behoorlijk van zijn taak, en dat bovendien in alle discretie.

Met de 1.0 EcoBoost laat Ford een sterk staaltje ingenieurschap zien waarmee de autobouwer zeker aanspraak kan maken op de volgende titel Engine of the year. De 100 pk-versie konden we nog niet aan de tand voelen, maar onze testrit met de Focus 1.0 EcoBoost 125 levert alvast een positieve balans op. De reserves ten opzichte van een zo kleine motor in een middenklasser blijken louter psychologisch. Nu nog de klanten daarvan overtuigen...

U kunt de Eerste Test van de Ford Focus 1.0 EcoBoost nalezen in AutoGids 845 van 21/3/2012.

In dit artikel : Ford, Ford Focus

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker