Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Astra 2013

Samen met de lancering van de vierdeursvariant Sports Sedan gaf Opel de rest van het Astra-gamma een update, die zowel uiterlijk als onderhuids gevolgen heeft, met name op motorvlak.

Hoe dan ook heeft de Sports Sedan meer uitstraling dan de Astra en Kadett met drie volumes die hem voorafgingen. Dat doet hij trouwens niet zonder een diepere koffer aan te bieden (460 liter, tot 1.010 liter met de achterbank neergeklapt). Daarmee is het minimale bagagevolume bijna even ruim als in de Sports Tourer (500 liter) en merkelijk groter dan in de vijfdeursversie met kofferklep (370 liter).

In afwachting van de nieuwe generatie kleine en middelgrote turbomotoren (met directe injectie, waaronder een 1,6-liter die in Moskou werd voorgesteld), die pas over anderhalf jaar worden geïntroduceerd, konden we de bestaande turbomotoren aan de tand voelen. Die zijn allemaal gekoppeld aan een stop-startsysteem en een manuele versnellingsbak. Opel biedt zijn middenklasser nu ook aan met de 2.0 CDTI 'biturbo' (195 pk en 400 Nm) uit de Insignia. Om die viercilinder in zijn compactere neus te kunnen proppen moesten de intercoolers worden verkleind. Met deze motor vormt de Astra een vrijwel uniek aanbod in zijn segment. Om een minstens even krachtige dieselmotor te vinden moet je hogerop gaan zoeken, bij BMW met de 125d (218 pk, 450 Nm).

Met de komst van enkele nieuwe kleppers in het segment kon de Opel Astra niet op zijn lauweren blijven rusten. De uiterlijke wijzigingen geven deze middenklasser weer net dat ietsje meer cachet, terwijl de uitrusting werd bijgewerkt. De machtige OPC heeft nu ook een rationeler alternatief in de vorm van de 2.0 CDTI 195, die in tegenstelling tot de tweeliter-turbo op benzine niet het privilege blijft van het GTC-koetswerk.

U kunt de Eerste Test van Opel Astra nalezen in AutoGids 858 van 20/9/2012.

In dit artikel : Opel

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars